dosarul preturilor de transfer si rolul contabilului

Dosarul preturilor de transfer si rolul contabilului / directorului financiar în pregătirea acestuia

articol publicat în 12 octombrie 2018

Contabilii și directorii financiari care au trecut prin procesul de pregătire a dosarului prețurilor de transfer știu deja că nu este de ajuns să se subcontracteze acest proiect unui consultant specializat, iar pe parcurs aceștia trebuie să depună la rândul lor eforturi semnificative pentru furnizarea informațiilor pe care în cele din urmă consultantul le prelucrează și le prezintă în cadrul dosarului prețurilor de transfer.

dosarul preturilor de transfer si rolul contabilului

În condițiile în care în ultima perioadă s-a inregistrat o creștere exponențială a numărului de controale de prețuri de transfer efectuate de către inspectorii ANAF, nu sunt deloc puține situațiile în care contabilii și/sau directorii financiari nu știu concret la ce să se aștepte atunci când încep un proiect de întocmire a dosarului prețurilor de transfer împreună cu un consultant specializat.

Prin urmare, în continuare sunt sumarizate principalele aspecte care ar trebui luate în considerare de un contabil și/sau director financiar dar și de conducerea companiei atunci când se dorește pregătirea dosarului prețurilor de transfer.

Scopul consultantului de prețuri de transfer

Pentru început, trebuie precizat faptul că scopul misiunii consultantului de prețuri de transfer este limitat în practică doar la prelucrarea informațiilor pe care trebuie să le primească din departamentul financiar-contabil al companiei din raționamente care țin de mai multe aspecte, printre care:

(i) sistemele informatice particularizate la nivelul fiecărei companii;

(ii) anumite informații sunt prezentate în sistemele informatice într-o manieră pe care numai cel care a introdus datele respective o poate interpreta;

(iii) procesul de învățare a sistemelor informatice și ulterior de extragere a informațiilor necesită un timp semnificativ care oricum ar trebui alocat de o persoană din departamentul financiar-contabil al companiei.

Procesul de solicitare a informațiilor pe parcursul unui proiect de întocmire a dosarului prețurilor de transfer

Astfel, pe parcursul procesului de întocmire a dosarului de prețuri de transfer, consultantul de prețuri de transfer va transmite ca regulă generală către companie in primul rând o cerere preliminară de informații. Aceste informații ar trebui să fie gata disponibile la nivelul companiei și să se poată furniza relativ repede în principal de persoane din departamentul financiar-contabil.

Ulterior însă, în funcție de complexitatea proiectului, pot fi transmise de către consultantul de prețuri de transfer diverse cereri de informații legate în principal de aspecte de natură financiar-contabilă e.g. segregări ale contului de profit și pierdere, cuantificarea monetară a unor evenimente specifice din trecut, baze de date cu tranzacțiile realizate, informații din contabilitatea de gestiune, etc.

Informațiile astfel solicitate sunt, din păcate, necesare de cele mai multe ori nu în forma în care există deja în contabilitatea fiecărei companii ci într-o formă prelucrată de către o persoană din departamentul financiar-contabil. Prelucrarea acestora poate presupune uneori un proces îndelungat (chiar și de peste 60-70 de ore) pe parcursul căruia există o comunicare strânsă între consultantul de prețuri de transfer și persoana responsabilă din cadrul departamentului financiar-contabil.

Concluzii

În concluzie, contribuția departamentului financiar-contabil la pregătirea dosarului prețurilor de transfer este adesea nu numai semnificativă din punct de vedere al timpului dedicat furnizării informațiilor dar și de o importanță aparte având în vedere că pregătirea dosarului prețurilor de transfer pleacă de la datele primare.

De asemenea, este important de reținut că la momentul începerii procesului de pregătire a dosarului prețurilor de transfer este recomandat să se aibă în vedere bugetarea unui volum de muncă estimativ pentru extragerea și furnizarea de informații primare de către departamentul financiar-contabil.

ARHIVĂ NOUTĂȚI ȘI PUBLICAȚII

SOLICITĂ O OFERTĂ DE PREȚ

Vă rugăm completați formularul de mai jos și o să revenim către dumneavoastră în cel mai scurt timp posibil!

TOP