Article also available in / Articol disponibil și în limba: English (Engleză)
Analiza risc fiscal ANAF: Comportamente care generează inițierea unui control fiscal și solicitarea dosarului prețurilor de transfer
articol publicat în 22 septembrie 2020
Încă de la începutul anului 2019, Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) și ANAF au inițiat o colaborare pentru identificarea contribuabililor cu risc fiscal crescut, în scopul eficientizării verificărilor și reducerii evaziunii fiscale. Această colaborare a avut ca rezultat direct înființarea unei direcții de analiză de risc în cadrul ANAF la nivelul căreia s-au angajat în principal statisticieni.
Astfel, atunci când autoritatea fiscală decide să inițieze un control la un anume contribuabil, acest lucru se întâmplă deoarece comportamentele fiscale ale acestuia au ridicat suspiciuni în cadrul analizelor de risc efectuate.
Mai ales în contextul mișcării de transparentizare a proceselor fiscale interne la nivel european, dar și național, sursele de informații pentru autorități devin din ce în ce mai numeroase (a se vedea raportările CbCR și noile raportări DAC6).
Desigur, grila indicatorilor aplicați de către ANAF în analizele de calcul al gradului de risc fiscal al contribuabililor români nu este publică. Prin prisma practicii, însă, se pot identifica anumite tipare de comportament fiscal asociat prețurilor de transfer care pot genera verificări din partea unor echipe de inspecție fiscală.
Înregistrarea de pierderi contabile în ultimii 5 ani
În special în cazurile în care tranzacțiile cu părți afiliate au o pondere crescută în cadrul cifrei de afaceri a companiei sau al unui contribuabil care este captiv în cadrul grupului din care face parte, pierderile contabile recurente pot asigura o vizită din partea autorităților fiscale.
În piața liberă, companiile vor renunța la partenerii de afaceri, fie furnizori sau clienți, care le produc aceste pierderi sau vor ieși cu totul de pe piață. Pentru a înțelege sursa pierderilor susținute ale unui contribuabil afiliat – care, de multe ori, nu are aceeași libertate de a-și alege partenerii precum o companie independentă – autoritățile fiscale pot solicita dosarul prețurilor de transfer.
Deși există cazuri în care aceste pierderi provin din motive operaționale și comerciale, acestea trebuie să fie documentate extensiv și coerent în cadrul dosarului prețurilor de transfer pentru a evita potențialele ajustări de prețuri de transfer în cadrul tranzacțiilor cu părțile afiliate, respectiv penalități.
Atenție la cererile de rambursare de TVA de la bugetul de stat
Un contribuabil care are de recuperat TVA de la bugetul de stat are, de asemenea, și un risc privind o eventuală inspecție fiscală de prețuri de transfer.
Chiar dacă tendința din ultimii ani este de rambursare a TVA-ului, cu sesizare pentru efectuarea unei inspecții fiscale de fond ulterioară, existența dosarului de prețuri de transfer poate determina autoritățile fiscale, în anumite situații, să nu mai solicite efectuarea unui control ulterior.
Astfel, înaintea demarării acestei proceduri, contribuabilii trebuie să aibă în vedere pregătirea documentației pentru a putea fi pusă la dispoziția autorităților, în timpul dedicat categoriei de contribuabili din care fac parte.
Marje de profit sub media marjelor raportate de alte companii cu același cod CAEN
Poate unul dintre motivele principale pentru care sunt demarate inspecții fiscale în ultima perioadă este reprezentat de obținerea unor marje de profit mai mici comparativ cu alte companii cu același cod CAEN coroborat cu existența unei relații de afiliere identificate în bazele de date Amadeus și / sau Orbis.
Practic, în cadrul departamentului de risc din cadrul ANAF, se extrag din bazele de date liste de companii afiliate și indicatorii financiari ai acestora. Aceste liste sunt filtrate în funcție de codul CAEN și mai departe este calculată media indicatorilor de profitabilitate.
În baza acestor analize, companiile care înregistrează o profitabilitate mai mică decât media profitabilității companiilor cu același cod CAEN pot fi încadrate într-o clasă de risc medie sau mare și mai departe pot face obiectul unei inspecții fiscale de fond în care se va verifica și dosarul prețurilor de transfer.
Cum știți dacă vă aflați în această situație? Trebuie sa faceți o analiză în baza de date Amadeus sau Orbis – analiză cu care vă poate ajuta consultantul de prețuri de transfer.
Înregistrarea de ajustări interne voluntare de prețuri de transfer în alte perioade contabile
Fie că vorbim despre ajustările prețurilor de achiziție inițiale în cadrul tranzacțiilor cu părțile afiliate, fie despre ajustările de final de an ale marjelor de profitabilitate obținute de entitatea locală prin prisma unor politici de grup, acestea prezintă un interes crescut din partea autorităților fiscale.
Facturile cu valori pozitive plătite entităților străine, din oricare motive în afara celor strict comerciale, generează un risc fiscal crescut și e necesar ca acestea să fie susținute de raționamente corecte și documentații justificative în cadrul dosarului de prețuri de transfer.
De asemenea, contribuabilii trebuie să aibă în vedere și modalitatea de înregistrare a acestor facturi – înregistrarea în alt an decât cel pentru care se fac ajustările de prețuri de transfer este un comportament care poate contribui indirect la începerea unei inspecții fiscale prin aceea că are potențialul de a genera variații în rezultatele financiare raportate.
Declarația 394 – discrepanțe între obligațiile declarative privind TVA ale contribuabililor și cele aferente partenerilor acestora
În cazul în care contribuabilii desfășoară tranzacții cu entități afiliate, valoarea achizițiilor și a livrărilor trebuie declarată echilibrat de către ambele părți în cadrul declarației 394.
Fiind vorba de o sursă de informații direct accesibilă, discrepanțele apărute în cazul unei omisiuni intenționate sau nu în declarația uneia dintre părți sunt rapid identificate de către autoritățile fiscale, discrepanțe ce pot determina verificări ulterioare.
Realizarea de restructurări (fuziuni, divizări, dizolvări, transferuri de business, insolvențe)
Realizarea unor fuziuni, divizări, transferuri de business sau dizolvări conduce adesea la variații semnificative în rezultatele financiar-contabile raportate de către o companie.
Aceste variații pot atrage atenția autorităților fiscale care pot lua decizia demarării unei inspecții fiscale caz în care este indicat să existe deja pregătit rapoarte de evaluare.
În plus, declararea procedurii de insolvență poate conduce la neîncasarea de impozite și taxe de către ANAF motiv pentru care începerea procedurii de insolvență este adesea precedată de o inspecție fiscală de fond în care se verifică inclusiv dosarul prețurilor de transfer.
Mai mult, în cazul unui transfer de business sau active constituente, pe lângă documentația facultativă privind modificările la nivel funcțional, contribuabilii trebuie să pregătească și să poată pune la dispoziție autorităților fiscale un raport de evaluare care să justifice valoarea la care acestea au fost tranzacționate și chiar, în anumite situații, să se aștepte la începerea unei inspecții fiscale de fond.
Locul raportării profiturilor diferă de cel al desfăşurării activităţilor economice conform raportărilor CbCR
Organizația de Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a publicat în iulie 2020 statistici rezultate din rapoartele CbCR, principala concluzie desprinsă fiind existența de neconcordanțe între jurisdicția în care se raportează profiturile și jurisdicția în care se desfășoară activitățile economice.
În raportul de performanţă al ANAF pentru anul 2019 se menționează faptul că datele din rapoartele CbCR sunt deja valorificate în cadrul analizelor de risc privind prețurile de transfer.
Astfel, este de așteptat ca acele companii care raportează local marje de profit mai mici decât celelalte companii din cadrul grupului să fie supuse unei inspecții fiscale de prețuri de transfer în viitorul apropiat.
Nedepunerea sau întârzierea depunerii declarațiilor fiscale / plata cu întârziere a impozitelor și taxelor
Urmărirea colectărilor de taxe este una dintre funcțiile importante pe care structurile ANAF le îndeplinesc.
Evident, că pentru o colectare cât mai eficientă, autoritățile fiscale au la îndemână și instrumentul reprezentat de inspecțiile fiscale care pot fi declanșate numaidecât în cazurile în care se întârzie depunerea declarațiilor fiscale sau, mai rău, nu se achită la timp impozitele și taxele datorate.
Servicii administrative (e.g. management) cu valoare semnificativă
O altă situație care poate ridica semne de întrebare autorităților este cazul în care, în lista tranzacțiilor cu părțile afiliate, se regăsesc servicii de natură administrativă primite de la o entitate externă din cadrul grupului – management, IT, contabilitate. Acestea pot chiar crește gradul de risc dacă aceste servicii sunt justificate doar prin facturi cu o descriere limitată, au valori semnificative prin comparație cu cifra de afaceri a entității române sau chiar produc pierderi la nivel local.
Contribuabilii trebuie, astfel, să se asigure că serviciile administrative primite în cadrul grupului aduc beneficii reale în procesele de business locale și că pot pune la dispoziția autorităților analize și documente justificative care să dovedească că serviciile primite se prestează în fapt și la un preț adecvat.
Declarația 394 – indică existența unor tranzacții cu părți afiliate
Începând cu luna septembrie 2020, existența de tranzacții cu persoane afiliate va trebui semnalată distinct în formularul 394 ”Declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional”.
Declarația 394 va conține o secțiune în care se va bifa DA sau NU – dacă s-au făcut sau nu tranzacții cu persoanele afiliate în perioada de raportare vizată de formular (indiferent dacă sunt cu persoane afiliate române sau străine).
Astfel, este de așteptat că informațiile oferite în această declarație nu vor declanșa de la sine o inspecție fiscală, însă coroborarea acestor informații cu, spre exemplu, informațiile despre anumiți indicatorii financiari pot conduce la declanșarea unei inspecții fiscale de fond.
Discrepanțe între sumele raportate în situațiile financiare și declarațiile fiscale
Veniturile şi cheltuielile raportate în Declaraţia 101 ”Declaraţie privind impozitul pe profit” şi cele raportate în bilanţ Formularul 20 “Contul de profit şi pierderi” pot să nu corespundă în anumite situații.
În astfel de situații, autoritățile fiscale se pot sesiza și demara o inspecție fiscală de fond în cadrul căreia să solicite și dosarul prețurilor de transfer.
Mai jos puteți descărca ghidul nostru în care am prezentat și alte criterii din analiza de risc fiscal (peste 30) în baza căreia ANAF selectează contribuabilii la care să demareze o inspecție fiscală:
Conștientizare, prevenție și reacție
Lista de mai sus poate fi completată cu o multitudine de alte criterii (e.g. nesolicitarea rambursării TVA pe o perioadă îndelungată de timp, depunerea de declarații rectificative în mod repetat, oscilații semnificative în rezultatele financiare raportate, tranzacțiile cu societăți inactive sau cu societăți fără cod de identificare valid, etc.), cu unele care chiar nu pot fi anticipate cu la fel de multă usurință.
Este, însă, important ca o companie să conștientizeze, să prevină sau să corecteze, unde este cazul, principalii factorii de risc care pot fi identificați.
Pentru prevenirea disputelor, precum și pentru eliminarea posibilității generării unei inspecții fiscale, contribuabilii pot obține un Acord de Preț în Avans (APA) care să acopere tranzacțiile cu valoare semnificativă. Pentru toate celelalte tipuri de tranzacții, contribuabilii sunt sfătuiți să pregătească dosarul de prețuri de transfer la timp, precum și să justifice și să documenteze adecvat toate tranzacțiile cu risc crescut.