Due Diligence. Ce înseamnă și cum se face un raport de Due Diligence?
articol publicat în 9 februarie 2021
În general Due Diligence este echivalentul unei investigații, unui audit sau a unei revizuiri efectuate pentru a confirma faptele unei situații aflate sub examinare.
În lumea afacerilor, Due Diligence înseamnă o evaluare a situației financiare înainte de începerea unei tranzacții cu un nou partener de afaceri.
Profesioniștii definesc Due Diligence drept o investigație financiară a unei potențiale investiții / tranzacții, care este realizată de un posibil cumpărător. Obiectivul Due Diligence este de a confirma exactitatea informațiilor oferite de vânzător și de a aprecia valoarea acestora.
Raportul de Due Diligence care se realizează în cazuri de fuziuni sau achiziții a unor companii presupune un proces complex. O investigație incompletă sau necorespunzătoare poate conduce la un eșec.
Prin urmare, este esențial ca firmele să investigheze în detaliu toate investițiile potențiale și să înțeleagă adevărata valoare a activelor pe care doresc sa le achiziționeze.
Ce este un Due Diligence?
În business, activitatea de Due Diligence constă în evaluarea atentă a situației financiare a companiei vizate, a industriei și a activității acesteia, precum și a riscurilor inerente, înainte de finalizarea tranzacțiilor.
Exemple de achiziții pot include:
- achiziția unor linii de business din alte companii;
- achiziția de companii.
Contractarea unui consultant extern pentru pregătirea unui raport de Due Dilligence contribuie la evitarea unor potențiale probleme pe care compania le-ar putea întâmpina în viitor, după finalizarea tranzacției.
Aceste companii externe de consultanță se pot ocupa de realizarea raportului Due Diligence prin concentrarea unor echipe de specialiști în domeniul financiar asupra tranzacției vizate. Etapele care vor fi parcurse în pregătirea raportului sunt:
- Cercetarea recenziilor primite de la clienți;
- Analiza reputației vânzătorului;
- Analiza impactului și efectelor asupra mediului înconjurător;
- Suplimentarea achizițiilor prin asigurări sau garanții;
- Evaluarea prețului în comparație cu alte firme concurente.
Ce presupune un Due Diligence din punct de vedere al departamentului financiar-contabil?
Un audit financiar este o evaluare justă și autonomă a rapoartelor financiare și a proceselor de raportare financiară ale unei organizații. Scopul principal al auditurilor financiare este de a furniza autorităților, investitorilor și managerilor siguranța că situațiile financiare sunt exacte și complete. În acest sens, firmele trebuie să efectueze investigații financiare înainte de a încheia un contract cu o altă societate.
Acest demers este vital pentru a măsura valoarea pe piață și pentru a calcula potențialele riscuri. Circumstanțele obișnuite care necesită investigații financiare includ inițierea unei investiții substanțiale, fuzionarea sau achiziționarea unei firme.
Documentele analizate în timpul unui Due Diligence financiar sunt:
- Situațiile financiare anuale ale companiei vizate – bilanț, situația contului de profit și pierdere, situația fluxului de numerar;
- Notele explicative la situațiile financiare;
- Istoric și opțiuni la bursă;
- Rapoarte de evaluare în comparație cu firme concurente și reperele din industrie.
Prin analiza acestor documente, specialiștii vizează, în principal, evaluarea:
- Veniturilor, a profitului și tendințele de creștere;
- Datoriilor pe termen scurt și pe termen lung;
- Riscurilor financiare asociate activității istorice a companiei vizate.
Ce este un Raport de Due Diligence?
Constatările procesului de Due Diligence sunt trecute într-un document care poartă denumirea de raport de due diligence.
Un raport de Due Diligence, în esență, conține un rezumat al procesului și procedurilor de Due Diligence realizate.
Analizele de Due Diligence se pot efectua realiza cu resurse interne sau se pot angaja consultanți externi pentru realizarea acestora (avocați, consultanți de prețuri de transfer, consultanți fiscali, etc).
În ansamblu, această expertiză ar trebui să cuprindă diferitele aspecte comerciale, juridice, tehnice și financiare corespunzătoare tranzacției în cauză. Cu toate acestea, în cazul unor achiziții minore, este posibil ca întocmirea raportului de Due Diligence să nu necesite mai mult de unul sau doi profesioniști.
În cazul unei tranzacții cu un impact potențial semnificativ asupra companiei dumneavoastră, însă, trebuie să acordați cât mai multă atenție asupra realizării și revizuirii raportului de Due Diligence.
Dacă alegeți să colaborați cu o firmă externă, o parte dintre aceste eforturi sunt astfel externalizate, angajații interni fiind implicați doar în cazul în care le sunt solicitate anumite informații. Aceste informații se referă la cele de natură decizională asupra procesului de Due Dilligence sau, pur și simplu, documente necesare analizelor.
Având în vedere faptul că o companie externă de consultanță are obligația să protejeze confidențialitatea datelor clienților săi, vă sfătuim să păstrați un grad ridicat de transparență cu aceasta.
Este foarte important ca echipa care pregătește raportul de Due Dilligence să aibă acces la toate documentele necesare analizelor, precum să înțeleagă pe deplin intențiile dumneavoastră la momentul pregătirii raportului. Astfel vă asigurați că raportul de Due Dilligence rezultat și concluziile acestuia reflectă întru totul realitatea de afaceri, dar și interesele companiei dumneavoastră.
Ce trebuie să conțină un raport de Due Diligence?
Fiecare detaliu esențial al procesului de Due Diligence trebuie să fie inclus în raport. Detaliile exacte variază, de obicei, în funcție de criterii precum:
- tipul de tranzacție vizată;
- gradul de detaliu intenționat;
- disponibilitatea resurselor (de timp, financiare, etc.); precum și a
- impactului previzionat al tranzacției vizate asupra companiei care solicită pregătirea raportului de Due Diligence.
În general, elementele fundamentale care trebuie înglobate în raportul de Due Diligence sunt următoarele:
1. Informații despre finanțele companiei
Această secțiune din raportul de Due Diligence include:
- situațiile financiare din anii trecuți;
- declarațiile fiscale;
- documentele despre conturi.
Dacă nu există o secțiune separată pentru împrumuturi și datorii, atunci aceste informații trebuie să se regăsească automat în această categorie.
2. Informații despre angajații companiei
Această parte cuprinde informații despre persoanele care ocupă poziții esențiale în companie și experiențele lor de lucru. De asemenea, poate oferi date despre angajații pensionari și detalii referitoare la pensiile acestora.
3. Informații despre activele companiei
În acest capitol, se vor include documente referitoare la diferite facilități, utilaje și active intangibile ale companiei (cum ar fi proprietatea intelectuală sau drepturile de autor).
4. Informații despre parteneri, furnizori și clienți
Raportul de Due Diligence va detalia informații despre diferitele entități din lanțul de aprovizionare al firmei dumneavoastră și despre relațiile dintre acestea.
5. Informații juridice despre companie
Această categorie din raport se referă la acțiuni juridice precum procese anterioare ale firmei, contracte, licențe și permise.
Cum se scrie un raport de Due Diligence?
Inițial, redactarea unui raport de Due Diligence poate părea un proces complicat sau chiar intimidant. Iată câteva trucuri care vă vor ajuta să întocmiți un raport cuprinzător.
- Nu includeți toate informațiile în raport
Există o tendință de a include în raport toate informațiile colectate de echipa de Due Diligence. Acest lucru se va dovedi, însă, o sarcină aproape imposibilă. Este recomandat să vă concentrați pe obiectivele companiei dumneavoastră și pe obiectivele raportului de Due Diligence.
- Folosiți un stil clar și concis în realizarea raportului
Trebuie să aveți în vedere că CEO-ul sau directorul financiar care va citi raportul este o persoană foarte ocupată. Așadar, tendința de a fi clar și concis va ajuta persoanele care parcurg raportul să absoarbă cu ușurință informațiile prezentate.
Este recomandat să luați în considerare includerea unei secțiuni numite „Rezumat executiv” în raportul dvs. de Due Diligence. Aceasta îi va ajuta pe membrii consiliului de administrație să afle detalii importante, chiar dacă nu au timp să citească raportul complet.
- Utilizați un șablon de raport de Due Diligence
În mod clar, unul dintre cele mai bune sfaturi sau strategii pentru redactarea unui raport de Due Diligence este acela de a utiliza un șablon special creat în acest sens. Nu este recomandat să utilizați un șablon găsit pe internet, ci vă sfătuim să folosiți un șablon de raport tehnic de Due Diligence creat de specialiștii în acest domeniu sau să apelați la o firmă care vă poate oferi servicii de creare a unui astfel de raport.
- Recitiți și revizuiți în mod constant
Verificarea și revizuirea constantă a raportului de Due Diligence vă vor ajuta să obțineți un produs final de calitate. Pe măsură ce revizuiți textul, observați dacă informațiile din raport sunt legate de:
- funcționarea companiei;
- prețul de achiziție sau contractul de cumpărare;
- riscurile (operațiunile companiei, statutul juridic sau reținerea personalului cheie);
- informațiile financiare critice.
Sugestii de redactare a unui raport de Due Diligence
Dacă este redactat în mod corect, un raport de Due Diligence poate avea rezultate impresionante. Iată 5 sugestii de care trebuie să țineți cont pentru a realiza un raport solid:
1. Aveți răbdare și atenție la detalii
Procesul de redactare a raportului înseamnă o investiție serioasă de resurse financiare, umane sau de timp. Pentru a profita pe deplin de avantajele acestor rapoarte, va trebui să oferiți cât mai multe detalii atunci când enumerați rezultatele. Fără un raport cuprinzător la care să faceți referire, investigațiile și cercetările minuțioase efectuate anterioare își pierd valoarea.
2. Mențineți atenția asupra aspectelor importante
Trebuie să vă asigurați mereu că scrieți în raport despre subiectul principal aflat în discuție. Deși informațiile pe care le dețineți pot fi inedite, este recomandat să țineți cont de tipul de raport pe care trebuie să îl întocmiți și de subiectul pe care îl vizează.
3. Fiți concis
Nimeni nu va citi un raport lung, care conține detalii în mod exagerat. În cazul în care investitorii sau directorii doresc să afle informații suplimentare, dvs. și echipa internă de Due Diligence le veți putea oferi.
4. Puneți întrebări
În situația în care un partener de afaceri deține documente ce cuprind informații confidențiale, vă sfătuim să puneți întrebări referitoare la această clauză. În plus, este recomandat să intervievați diverse persoane care nu au legătură directă cu tranzacția, astfel încât să vă formați o imagine de ansamblu despre firma în cauză.
5. Căutați asistență juridică
Cu excepția cazului în care sunteți avocat, administrator imobiliar sau administrator de investiții, ar trebui să solicitați întotdeauna asistență și consiliere juridică în redactarea unui raport. Astfel, veți evita riscul de a vă confrunta cu probleme legale, jurisdicționale sau de conformitate.
Concluzii
Procesul de Due Diligence reprezintă o componentă vitală a evaluării și finalizării unei investiții. Raportul de due diligence ar trebui să ofere nivelul dorit de confort în ceea ce privește investiția potențială și, de asemenea, riscurile inerente implicate.
În final, raportul trebuie să îi furnizeze companiei achizitoare informații exacte astfel încât să nu fie semnate contracte care ar putea dăuna rentabilității investiției pe termen mediu și lung.