raport due diligence

Due Diligence. Ce înseamnă și cum se face un raport de Due Diligence?

articol publicat în 9 februarie 2021

În general Due Diligence este echivalentul unei investigații, unui audit sau a unei revizuiri efectuate pentru a confirma faptele unei situații aflate sub examinare.

În lumea afacerilor, Due Diligence înseamnă o evaluare a situației financiare înainte de începerea unei tranzacții cu un nou partener de afaceri.

Profesioniștii definesc Due Diligence drept o investigație financiară a unei potențiale investiții / tranzacții, care este realizată de un posibil cumpărător. Obiectivul Due Diligence este de a confirma exactitatea informațiilor oferite de vânzător și de a aprecia valoarea acestora.

Raportul de Due Diligence care se realizează în cazuri de fuziuni sau achiziții a unor companii presupune un proces complex. O investigație incompletă sau necorespunzătoare poate conduce la un eșec. 

Prin urmare, este esențial ca firmele să investigheze în detaliu toate investițiile potențiale și să înțeleagă adevărata valoare a activelor pe care doresc sa le achiziționeze.

Ce este un Due Diligence?

due diligence

În business, activitatea de Due Diligence constă în evaluarea atentă a situației financiare a companiei vizate, a industriei și a activității acesteia, precum și a riscurilor inerente, înainte de finalizarea tranzacțiilor. 

Exemple de achiziții pot include:

  • achiziția unor linii de business din alte companii;
  • achiziția de companii.

Contractarea unui consultant extern pentru pregătirea unui raport de Due Dilligence contribuie la evitarea unor potențiale probleme pe care compania le-ar putea întâmpina în viitor, după finalizarea tranzacției. 

Aceste companii externe de consultanță se pot ocupa de realizarea raportului Due Diligence prin concentrarea unor echipe de specialiști în domeniul financiar asupra tranzacției vizate. Etapele care vor fi parcurse în pregătirea raportului sunt:

  • Cercetarea recenziilor primite de la clienți;
  • Analiza reputației vânzătorului;
  • Analiza impactului și efectelor asupra mediului înconjurător;
  • Suplimentarea achizițiilor prin asigurări sau garanții;
  • Evaluarea prețului în comparație cu alte firme concurente.

Ce presupune un Due Diligence din punct de vedere al departamentului financiar-contabil?

due diligence

Un audit financiar este o evaluare justă și autonomă a rapoartelor financiare și a proceselor de raportare financiară ale unei organizații. Scopul principal al auditurilor financiare este de a furniza autorităților, investitorilor și managerilor siguranța că situațiile financiare sunt exacte și complete. În acest sens, firmele trebuie să efectueze investigații financiare înainte de a încheia un contract cu o altă societate. 

Acest demers este vital pentru a măsura valoarea pe piață și pentru a calcula potențialele riscuri. Circumstanțele obișnuite care necesită investigații financiare includ inițierea unei investiții substanțiale, fuzionarea sau achiziționarea unei firme.

Documentele analizate în timpul unui Due Diligence financiar sunt:

  • Situațiile financiare anuale ale companiei vizate – bilanț, situația contului de profit și pierdere, situația fluxului de numerar;
  • Notele explicative la situațiile financiare;
  • Istoric și opțiuni la bursă;
  • Rapoarte de evaluare în comparație cu firme concurente și reperele din industrie.

Prin analiza acestor documente, specialiștii vizează, în principal, evaluarea:

  • Veniturilor, a profitului și tendințele de creștere;
  • Datoriilor pe termen scurt și pe termen lung;
  • Riscurilor financiare asociate activității istorice a companiei vizate.

Ce este un Raport de Due Diligence?

raport due diligence

Constatările procesului de Due Diligence sunt trecute într-un document care poartă denumirea de raport de due diligence.

Un raport de Due Diligence, în esență, conține un rezumat al procesului și procedurilor de Due Diligence realizate.

Analizele de Due Diligence se pot efectua realiza cu resurse interne sau se pot angaja consultanți externi pentru realizarea acestora (avocați, consultanți de prețuri de transfer, consultanți fiscali, etc). 

În ansamblu, această expertiză ar trebui să cuprindă diferitele aspecte comerciale, juridice, tehnice și financiare corespunzătoare tranzacției în cauză. Cu toate acestea, în cazul unor achiziții minore, este posibil ca întocmirea raportului de Due Diligence să nu necesite mai mult de unul sau doi profesioniști.

În cazul unei tranzacții cu un impact potențial semnificativ asupra companiei dumneavoastră, însă, trebuie să acordați cât mai multă atenție asupra realizării și revizuirii raportului de Due Diligence.

Dacă alegeți să colaborați cu o firmă externă, o parte dintre aceste eforturi sunt astfel externalizate, angajații interni fiind implicați doar în cazul în care le sunt solicitate anumite informații. Aceste informații se referă la cele de natură decizională asupra procesului de Due Dilligence sau, pur și simplu, documente necesare analizelor.

Având în vedere faptul că o companie externă de consultanță are obligația să protejeze confidențialitatea datelor clienților săi, vă sfătuim să păstrați un grad ridicat de transparență cu aceasta. 

Este foarte important ca echipa care pregătește raportul de Due Dilligence să aibă acces la toate documentele necesare analizelor, precum să înțeleagă pe deplin intențiile dumneavoastră la momentul pregătirii raportului. Astfel vă asigurați că raportul de Due Dilligence rezultat și concluziile acestuia reflectă întru totul realitatea de afaceri, dar și interesele companiei dumneavoastră.

Ce trebuie să conțină un raport de Due Diligence?

continut raport due diligence

Fiecare detaliu esențial al procesului de Due Diligence trebuie să fie inclus în raport. Detaliile exacte variază, de obicei, în funcție de criterii precum:

  • tipul de tranzacție vizată;
  • gradul de detaliu intenționat; 
  • disponibilitatea resurselor (de timp, financiare, etc.); precum și a 
  • impactului previzionat al tranzacției vizate asupra companiei care solicită pregătirea raportului de Due Diligence.

În general, elementele fundamentale care trebuie înglobate în raportul de Due Diligence sunt următoarele:

1. Informații despre finanțele companiei

Această secțiune din raportul de Due Diligence include:

  • situațiile financiare din anii trecuți;
  • declarațiile fiscale;
  • documentele despre conturi. 

Dacă nu există o secțiune separată pentru împrumuturi și datorii, atunci aceste informații trebuie să se regăsească automat în această categorie.

2. Informații despre angajații companiei

Această parte cuprinde informații despre persoanele care ocupă poziții esențiale în companie și experiențele lor de lucru. De asemenea, poate oferi date despre angajații pensionari și detalii referitoare la pensiile acestora.

3. Informații despre activele companiei

În acest capitol, se vor include documente referitoare la diferite facilități, utilaje și active intangibile ale companiei (cum ar fi proprietatea intelectuală sau drepturile de autor).

4. Informații despre parteneri, furnizori și clienți

Raportul de Due Diligence va detalia informații despre diferitele entități din lanțul de aprovizionare al firmei dumneavoastră și despre relațiile dintre acestea.

5. Informații juridice despre companie

Această categorie din raport se referă la acțiuni juridice precum procese anterioare ale firmei, contracte, licențe și permise.

Cum se scrie un raport de Due Diligence?

cum se intocmeste raportul de due diligence

Inițial, redactarea unui raport de Due Diligence poate părea un proces complicat sau chiar intimidant. Iată câteva trucuri care vă vor ajuta să întocmiți un raport cuprinzător.

  • Nu includeți toate informațiile în raport

Există o tendință de a include în raport toate informațiile colectate de echipa de Due Diligence. Acest lucru se va dovedi, însă, o sarcină aproape imposibilă. Este recomandat să vă concentrați pe obiectivele companiei dumneavoastră și pe obiectivele raportului de Due Diligence.

  • Folosiți un stil clar și concis în realizarea raportului

Trebuie să aveți în vedere că CEO-ul sau directorul financiar care va citi raportul este o persoană foarte ocupată. Așadar, tendința de a fi clar și concis va ajuta persoanele care parcurg raportul să absoarbă cu ușurință informațiile prezentate.

Este recomandat să luați în considerare includerea unei secțiuni numite „Rezumat executiv” în raportul dvs. de Due Diligence. Aceasta îi va ajuta pe membrii consiliului de administrație să afle detalii importante, chiar dacă nu au timp să citească raportul complet.

  • Utilizați un șablon de raport de Due Diligence

În mod clar, unul dintre cele mai bune sfaturi sau strategii pentru redactarea unui raport de Due Diligence este acela de a utiliza un șablon special creat în acest sens. Nu este recomandat să utilizați un șablon găsit pe internet, ci vă sfătuim să folosiți un șablon de raport tehnic de Due Diligence creat de specialiști‍i în acest domeniu sau să apelați la o firmă care vă poate oferi servicii de creare a unui astfel de raport.

  • Recitiți și revizuiți în mod constant

Verificarea și revizuirea constantă a raportului de Due Diligence vă vor ajuta să obțineți un produs final de calitate. Pe măsură ce revizuiți textul, observați dacă informațiile din raport sunt legate de: 

  • funcționarea companiei;
  • prețul de achiziție sau contractul de cumpărare;
  • riscurile (operațiunile companiei, statutul juridic sau reținerea personalului cheie);
  • informațiile financiare critice.

Sugestii de redactare a unui raport de Due Diligence

sugestii redactare due diligence

Dacă este redactat în mod corect, un raport de Due Diligence poate avea rezultate impresionante. Iată 5 sugestii de care trebuie să țineți cont pentru a realiza un raport solid:

1. Aveți răbdare și atenție la detalii

Procesul de redactare a raportului înseamnă o investiție serioasă de resurse financiare, umane sau de timp. Pentru a profita pe deplin de avantajele acestor rapoarte, va trebui să oferiți cât mai multe detalii atunci când enumerați rezultatele. Fără un raport cuprinzător la care să faceți referire, investigațiile și cercetările minuțioase efectuate anterioare își pierd valoarea.

2. Mențineți atenția asupra aspectelor importante

Trebuie să vă asigurați mereu că scrieți în raport despre subiectul principal aflat în discuție. Deși informațiile pe care le dețineți pot fi inedite, este recomandat să țineți cont de tipul de raport pe care trebuie să îl întocmiți și de subiectul pe care îl vizează.

3. Fiți concis

Nimeni nu va citi un raport lung, care conține detalii în mod exagerat. În cazul în care investitorii sau directorii doresc să afle informații suplimentare, dvs. și echipa internă de Due Diligence le veți putea oferi. 

4. Puneți întrebări

În situația în care un partener de afaceri deține documente ce cuprind informații confidențiale, vă sfătuim să puneți întrebări referitoare la această clauză. În plus, este recomandat să intervievați diverse persoane care nu au legătură directă cu tranzacția, astfel încât să vă formați o imagine de ansamblu despre firma în cauză.

5. Căutați asistență juridică

Cu excepția cazului în care sunteți avocat, administrator imobiliar sau administrator de investiții, ar trebui să solicitați întotdeauna asistență și consiliere juridică în redactarea unui raport. Astfel, veți evita riscul de a vă confrunta cu probleme legale, jurisdicționale sau de conformitate.

Concluzii

Procesul de Due Diligence reprezintă o componentă vitală a evaluării și finalizării unei investiții. Raportul de due diligence ar trebui să ofere nivelul dorit de confort în ceea ce privește investiția potențială și, de asemenea, riscurile inerente implicate. 

În final, raportul trebuie să îi furnizeze companiei achizitoare informații exacte astfel încât să nu fie semnate contracte care ar putea dăuna rentabilității investiției pe termen mediu și lung.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •   
  •   
  •   

ARHIVĂ NOUTĂȚI ȘI PUBLICAȚII

taxarea-internationala-oecd-bepsDetalii +

Protejat: Raport executiv cu privire la multitudinea de aspecte privind taxarea internațională despre care se discută aproape în fiecare zi și despre cele care ne impactează deja în viața de zi cu zi

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada aprilie – iunie 2021

studiul de benchmarking baze de dateDetalii +

Studiul de benchmarking: rolul său la întocmirea dosarului de prețuri de transfer

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada ianuarie – martie 2021

acord de pret in avansDetalii +

Ce este acordul de preț în avans?

Detalii +

Noua revoluție fiscală începe în curând cu DAC6. Amenzi multiplicabile, risc reputațional și posibile boicoturi sunt doar câteva dintre implicațiile revoluției fiscale din noua generație

inspecția fiscalăDetalii +

Control ANAF – ghid pentru inspecția fiscală

cine este responsabil de intocmirea dosarului preturilor de transferDetalii +

Cine are obligația întocmirii dosarului prețurilor de transfer?

MFPDetalii +

Ajustări de prețuri de transfer record în 2020 – 2 miliarde de lei

ziarul-financiar-live-viorel-sboraDetalii +

Am discutat la ZF Live despre inspecțiile fiscale în 2021

Detalii +

Performanțele ANAF în perioada 2019 – 2020 și impactul crizei sanitare – la ce vă puteți aștepta într-o eventuală inspectie fiscala în 2021?

Ghidul DAC6 FormularDetalii +

Ghidul DAC6 și formularul de raportare DAC6 au fost publicate

Retrospectiva anului 2019 atipic solutions preturi de transferDetalii +

Retrospectiva anului 2020 și planuri pentru 2021

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada octombrie – decembrie 2020

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

Consolidare fiscală la nivel de impozit pe profit pentru companiile din România controlate în proporție de 75% de aceeași entitate

Amcham_ATIPIC-SolutionsDetalii +

ATIPIC Solutions va participa la un seminar online despre conformarea la prevederile Directivei UE DAC6 organizat de Camera de Comerț Româno-Americană (Amcham)

Afiliere detineri indirecte declaratia 394Detalii +

Declaratia 394 (D394) și tranzacțiile cu părți afiliate

hotarari instanta preturi transfer industria agricolaDetalii +

Jurisprudenta preturi de transfer: sucursalele din România trebuie să pregătească dosarul prețurilor de transfer chiar și pentru tranzacțiile cu compania mamă

Detalii +

Cheltuielile deductibile: Ce sunt și cum se calculează?

Detalii +

Cum se calculează impozitul pe profit?

seminar DAC6 AHKDetalii +

ATIPIC Solutions va participa la două seminarii online despre conformarea la prevederile Directivei UE DAC6 organizate de AHK și Business Mark

ATIPIC Solutions Business Mark conferinta 1 preturi transferDetalii +

ATIPIC Solutions a participat la conferința CFO Conference organizată de Business Mark

tranzactii M&A preturi de transfer due diligenceDetalii +

Evaluarea riscurilor de preturi de transfer în tranzacții M&A în cadrul procesului de Due Dilligence

analiza risc fiscal anafDetalii +

Analiza risc fiscal ANAF: Comportamente care generează inițierea unui control fiscal și solicitarea dosarului prețurilor de transfer

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada ianuarie – septembrie 2020

Retrospectiva anului 2019 atipic solutions preturi de transferDetalii +

Retrospectiva anului 2019 și planuri pentru 2020

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer – noiembrie și decembrie 2019

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer – septembrie și octombrie 2019

Tax & Finance toamna 2019Detalii +

ATIPIC Solutions va participa la conferințele Tax & Finance Forum 2019 organizate de Business Mark în Sibiu, Cluj, București și Timișoara

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

România a transpus directiva 1852/2017 care va permite companiilor din UE să salveze prin procedura amiabila peste 10 mld EUR de la a fi dublu impozitate de către statele membre UE

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer – august 2019

ANAF plan de masuri eficientizare colectareDetalii +

ANAF a publicat un plan de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul de stat.  Cum vă poate impacta acest plan?

OECD raportari MDR Mandatory Disclosure ReportingDetalii +

OECD a publicat cadrul care va sta la baza schimburilor automate de raportări MDR ale aranjamentelor prin care se evită standardul CRS și a structurilor de companii offshore opace

Legislația de prețuri de transfer din RomâniaDetalii +

Legislatie preturi de transfer aplicabilă în România în 2019

ATIPIC Solutions Business Mark conferinta 1 preturi transferDetalii +

ATIPIC Solutions a participat la conferința Tax & Finance Forum București 2019 organizată de Business Mark

Tax and FinanceDetalii +

ATIPIC Solutions va participa la conferința Tax & Finance Forum 2019 organizată de Business Mark

dac6 raportare tranzactii transfrontaliereDetalii +

Măsuri pe care contribuabilii le pot lua pentru a se proteja de noua generație de instrumente disponibile autorităților fiscale

Logo Business ReviewDetalii +

ATIPIC Solutions va participa la conferința Tax & Law 2019 organizată de Business Review

hotarari instanta preturi transfer industria agricolaDetalii +

Industria agricolă – spețe de prețuri de transfer pentru care există decizii definitive emise de instanțele de judecată din România

persoane parti afiliateDetalii +

Despre conceptul de persoane afiliate în cadrul dosarului preturilor de transfer

limite praguri plafoane dosar preturi de transferDetalii +

Limite / praguri / plafoane în funcție de care este necesar să se pregătească dosarul prețurilor de transfer

Detalii +

Directiva 822/2018 „DAC6” – Noi obligații de raportare pentru companii cu privire la anumite tranzacții transfrontaliere

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

Noi limite de deductibilitate la cheltuielile cu dobânzile și similare începând cu anul 2019

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

După contraperformanțele din primele trei trimestre ale anului 2018, ANAF anunță o campanie de inspectii fiscale în masă la marii contribuabili

Intocmirea unui dosar de preturi de transferDetalii +

Rolul contabilului / directorului financiar la intocmirea unui dosar de preturi de transfer

Allinial-Global_ATIPIC-SolutionsDetalii +

ATIPIC Solutions este acceptată ca membru în Allinial Global

Metode de preturi de transferDetalii +

Metode de preturi de transfer: de la teorie la aplicarea în practică

Logo Business ReviewDetalii +

Ultimele noutăți din domeniul prețurilor de transfer prezentate la conferința Tax & Law 2018 organizată de Business Review

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

Legea prevenirii nr. 270/2017 și obligația de prezentare a dosarului prețurilor de transfer

CbCR raport pentru fiecare tara in parteDetalii +

Raportul pentru fiecare țară în parte CbCR, notificarea și calendarul raportării pentru fiecare țară în parte

Ordinul 442/2016Detalii +

Ordinul 442/2016 – rezumat și interpretări practice

Legislația de prețuri de transfer din RomâniaDetalii +

Legislatie preturi de transfer aplicabilă în România în 2017

studiu comparabilitate baza de date amadeus orbis tp catalystDetalii +

5 puncte potențial nevralgice în pregătirea unui studiu de comparabilitate în baza de date Amadeus / Orbis / TP Catalyst Pro

alegere consultant de preturi de transferDetalii +

10 reguli pentru alegerea consultantului de prețuri de transfer potrivit

information request within transfer pricing documentation projectsDetalii +

Auditul financiar, dosarul prețurilor de transfer și suprapunerea elementelor din cererile de informații

document-agreement-documents-sign-48148_optimizedDetalii +

Raportul de audit financiar versus dosarul prețurilor de transfer

Noțiuni introductive privind prețurile de transfer și dosarul prețurilor de transferDetalii +

Dosarul prețurilor de transfer și prețurile de transfer – noțiuni introductive

SOLICITAȚI O OFERTĂ PARTICULARIZATĂ!

SOLICITĂ O OFERTĂ DE PREȚ

Vă rugăm completați formularul de mai jos și o să revenim către dumneavoastră în cel mai scurt timp posibil!

Ultimele noutăți și publicații în domeniul prețurilor de transfer

Abonați-vă la buletinul nostru informativ!