Raportul de audit financiar versus dosarul prețurilor de transfer
articol publicat în 8 aprilie 2017
Scopul final al unui audit financiar al situațiilor financiare este acela de a primi o opinie privind măsura în care situaţiile financiare reprezintă o imagine fidelă asupra situației faptice a companiei. O dată efectuate toate analizele, auditorii financiari trimit opinia lor independentă acționarilor companiei.
Auditorii financiari trebuie să fie profesioniști licențiați deoarece, conform legii, trebuie să își asume (semnează și ștampilează) opinia în fața tuturor părților terțe interesate.
Scopul final al consultantului de prețuri de transfer este de a ajuta companiile să strângă documente și să documenteze conformitatea cu principiul valorii de piață a prețurilor de transfer. Consultanții de prețuri de transfer nu sunt obligați să își exprime opinia independentă către acționarii societății sau către orice altă terță parte, deoarece legislația nu impune acest lucru (ca în cazul auditului financiar).
În cazul prețurilor de transfer, „auditul” este efectuat de autoritățile fiscale care trebuie să-și asume (să semneze și să ștampileze) opinia cu privire la conformitatea cu principiul valorii de piață a tranzacțiilor intra-grup, prin analizarea dosarului prețurilor de transfer pregătit fie intern de companie fie cu ajutorul unui consultant.
Prin urmare, dacă în cazul unui audit financiar, auditorul trebuie să semneze, să ștampileze și să trimită o copie fizică a opiniei sale și a raportului de audit, pentru consultantul de prețuri de transfer este suficient să trimită prin email dosarul prețurilor de transfer împreună cu toate anexele (i.e. fără a fi nevoie să-l tipărească și ștampileze).