OECD raportari MDR Mandatory Disclosure Reporting

Acest articol este disponibil de asemenea în limba: enEngleză

OECD a publicat cadrul care va sta la baza schimburilor automate de raportări MDR ale aranjamentelor prin care se evită standardul CRS și a structurilor de companii offshore opace

articol publicat în 14 iulie 2019

Context

În data de 15 iulie 2014, OECD a publicat Standardul pentru Schimbul Automat de Informații Financiare în Domeniul Fiscal, cunoscut drept ”Common Reporting Standard” sau ”CRS” și care reprezintă în fapt un cadru general de schimb al anumitor informații în domeniul fiscal între autorități fiscale din jurisdicții multiple.

În practică, acest standard CRS presupune că autoritățile fiscale din peste 100 de jurisdicții au obligația (i) de a obține anumite informații de la instituții financiare localizate în jurisdicția lor cu privire la anumite informații financiare ale unor nerezidenți și (ii) de a schimba informațiile astfel obținute cu autoritățile fiscale din jurisdicția de rezidență a respectivilor nerezidenți.

OECD raportari MDR Mandatory Disclosure Reporting

Standardul CRS a limitat în mod clar informațiile financiare care pot fi schimbate între autoritățile fiscale, tipurile de instituții financiare care au obligația de a furniza informații, tipurile de entități ale căror informații pot fi schimbate, precum și procesul de due diligence pe care ar trebui să-l implementeze instituțiile financiare înainte de a intra într-o relație contractuală.

Toate aceste limitări ale standardului CRS au permis anumitor contribuabili să creeze și să implementeze în continuare diverse aranjamente și structuri offshore opace prin care să evite prevederile standardului CRS și în cele din urmă să le ajute să obțină avantaje fiscale.

Astfel, plecând de la cadrul general setat prin standardul CRS și de la Acțiunea 12 din planul de măsuri BEPS, OECD a publicat în anul 2018 manualul intitulat ”Model Mandatory Disclosure Rules for CRS Avoidance Arrangements and Opaque Offshore Structures”.

Acest manual crează cadrul pentru obligarea contribuabililor și consultanților de a evalua și raporta către autoritățile fiscale (i) aranjamentele prin care se evită prevederile standardului CRS și (ii) structurile offshore opace care pot conduce la erodarea bazei impozabile a unei anumite jurisdicții, chiar de la momentul la care aceste aranjamente și structuri sunt create.

Astfel, prin aceste raportări ”Mandatory Disclosure Rules” (prescurtat ”MDR”) se dorește să se identifice toate acele entități care obțin avantaje fiscale și care anterior nu puteau fi identificate doar pe baza informațiilor schimbate prin standardul CRS (pentru că acele entități creau o structură de aranjamente și/sau de companii offshore opace specific pentru evitarea standardului CRS).

Schimbul automat al raportărilor MDR între autoritățile fiscale din peste 100 de jurisdicții

Pentru a facilita din punct de vedere operațional și din punct de vedere tehnic schimbul de raportări ale aranjamentelor prin care se evită standardul CRS și a structurilor de companii offshore opace depuse la autoritățile fiscale conform cu manualul ”Model Mandatory Disclosure Rules for CRS Avoidance Arrangements and Opaque Offshore Structures”, OECD a elaborat și publicat documentul denumit ”International Exchange Framework for Mandatory Disclosure Rules on CRS Avoidance Arrangements and Opaque Offshore Structures.

Astfel, schimbul acestor raportări MDR se va baza pe o convenție multilaterală între autoritățile competente din peste 100 de jurisdicții, varianta draft a acestei convenții fiind integrată de asemenea în documentul ”International Exchange Framework for Mandatory Disclosure Rules on CRS Avoidance Arrangements and Opaque Offshore Structures.

Practic, această convenție va permite autorităților dintr-un anumit stat care a primit informații cu privire la un aranjament sau o structură offshore opacă prin care se evită prevederile standardului CRS, să schimbe automat aceste informații cu toate celelalte state implicate în structura respective și semnatare ale convenției multilaterală de schimb al raportărilor MDR.

Mai mult decât atât, informațiile astfel obținute le vor permite autorităților fiscale să-și efectueze analize de risc atât asupra contribuabililor cât și asupra intermediarilor implicați în acele structuri.

În cele din urmă, autoritățile fiscale vor putea folosi aceste informații valoroase pentru a putea identifica lacunele în propriile legislații și pentru a-și corecta aceste lacune.

Cum sunt impactate companiile din UE

Reamintim că la nivelul Uniunii Europene, la 25 mai 2018 s-a adoptat Directiva 2018/822/UE (cunoscută de asemenea și ca ”DAC6”) care este în mare parte similară cu inițiativa OECD, aceasta fiind însă limitată la nivelul statelor membre UE și pe alocuri mai cuprinzătoare.

Directiva DAC6 va fi transpusă de fiecare stat membru până la 31.12.2019 de fiecare stat membru al UE, urmând ca ulterior datei de 01.07.2020 companiile să trebuiască să-și îndeplinească obligațiile de raportare.

O analiză detaliată a directivei UE DAC6 poate fi regăsită în articolul nostru Directiva DAC6 – Noi obligații de raportare pentru companii cu privire la anumite tranzacții transfrontaliere”.

Diferențele dintre DAC6 și MDR

Într-una din ședințele Grupului de Lucru în Probleme de Cooperare în Domeniul Taxării Directe (WG ACDT) s-a discutat despre discrepanțele dintre raportările OECD MDR și raportările UE DAC6 și posibilitatea de a armoniza aceste două raportări.

Deși acestea sunt în mare parte similare, o serie de constrângeri au îngreunat această armonizare și este o probabilitate ridicată ca la momentul primei raportări să trebuiască pregătite și depuse două seturi de raportări, una folosind formatul OECD și alta folosind formatul UE.

Este de așteptat ca această lipsă de armonizare între DAC6 și MDR să genereze confuzie la nivelul contribuabililor, dar și eforturi administrative suplimentare, cu atât mai mult cu cât este de așteptat că peste 100 de jurisdicții vor semna convenția multilaterală de schimb a raportărilor MDR (printre care și cea mai mare parte a statelor membre UE).

Cum vă puteți pregăti pentru cerințele de raportare OECD MDR?

Deși ar putea exista tentația ca unele companii să considere că nu sunt vizate direct de această modificare, trebuie avut în vedere că definiția unui aranjament / unei structuri offshore opace prin care se evită prevederile standardului CRS, este una cuprinzătoare.

Prin urmare, este recomandată o consultare amănunțită cu grupul, în așa fel încât să aveți o evidență clară a tranzacțiilor transfrontaliere și să le identificați pe cele raportabile.

În consultările cu grupul ar trebui avut în vedere să se urmeze o serie de pași, printre care stabilirea de procese interne / proceduri de evaluare a tuturor tranzacțiilor, instruirea personalului cu privire la caracteristicile care fac o tranzacție / structură raportabilă și completarea unui registru cu toate tranzacțiile / structurile raportabile.

Dacă compania pe care o reprezentați este impactată de prevederile OECD MDR și / sau UE DAC6, aflați că lucrăm la dezvoltarea unei soluții informatice eficiente care să vă ajute în îndeplinirea obligațiilor de raportare. Pentru mai multe detalii, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați sau să stabiliți o întâlnire cu noi.

ATIPIC Solutions este o companie independentă, specializată în consultanță de prețuri de transfer, parte din asociația internațională de contabilitate, audit și consultanță Allinial Global, premiată ca ”Association of the Year 2018” de către publicația International Accounting Bulletin.

Pentru orice informații suplimentare despre întocmirea unui dosar de prețuri de transfer, vă rugăm consultați rubrica Q&A (întrebări și răspunsuri) sau contactați-ne. Pentru a primi în continuare articole similare, vă puteți abona la buletinul nostru informativ, ne puteți urmări pe pagina de linkedin sau pe canalul de feedly.

  •  
  •  
  •  
  •  

ARHIVĂ NOUTĂȚI ȘI PUBLICAȚII

Retrospectiva anului 2019 atipic solutions preturi de transferDetalii +13 decembrie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Retrospectiva anului 2019 și planuri pentru 2020

Noutati preturi de transferDetalii +13 decembrie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Noutăți prețuri de transfer – noiembrie și decembrie 2019

Noutati preturi de transferDetalii +08 octombrie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Noutăți prețuri de transfer – septembrie și octombrie 2019

Tax & Finance toamna 2019Detalii +08 octombrie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

ATIPIC Solutions va participa la conferințele Tax & Finance Forum 2019 organizate de Business Mark în Sibiu, Cluj, București și Timișoara

Alerta inspectii fiscaleDetalii +05 septembrie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

România a transpus directiva 1852/2017 care va permite companiilor din UE să salveze prin procedura amiabila peste 10 mld EUR de la a fi dublu impozitate de către statele membre UE

Noutati preturi de transferDetalii +11 august 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Noutăți prețuri de transfer – august 2019

ANAF plan de masuri eficientizare colectareDetalii +15 iulie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

ANAF a publicat un plan de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul de stat.  Cum vă poate impacta acest plan?

Legislația de prețuri de transfer din RomâniaDetalii +03 iulie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Legislatie preturi de transfer aplicabilă în România în 2019

ATIPIC Solutions Business Mark conferinta 1 preturi transferDetalii +31 mai 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

ATIPIC Solutions a participat la conferința Tax & Finance Forum București 2019 organizată de Business Mark

Tax and FinanceDetalii +06 mai 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

ATIPIC Solutions va participa la conferința Tax & Finance Forum 2019 organizată de Business Mark

dac6 raportare tranzactii transfrontaliereDetalii +29 martie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Măsuri pe care contribuabilii le pot lua pentru a se proteja de noua generație de instrumente disponibile autorităților fiscale

Logo Business ReviewDetalii +28 martie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

ATIPIC Solutions va participa la conferința Tax & Law 2019 organizată de Business Review

hotarari instanta preturi transfer industria agricolaDetalii +27 februarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Industria agricolă – spețe de prețuri de transfer pentru care există decizii definitive emise de instanțele de judecată din România

persoane parti afiliateDetalii +15 februarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Despre conceptul de persoane afiliate în cadrul dosarului preturilor de transfer

limite praguri plafoane dosar preturi de transferDetalii +14 februarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Limite / praguri / plafoane în funcție de care este necesar să se pregătească dosarul prețurilor de transfer

Detalii +06 februarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Directiva 822/2018 „DAC6” – Noi obligații de raportare pentru companii cu privire la anumite tranzacții transfrontaliere

Alerta inspectii fiscaleDetalii +02 februarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Noi limite de deductibilitate la cheltuielile cu dobânzile și similare începând cu anul 2019

Alerta inspectii fiscaleDetalii +24 ianuarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

După contraperformanțele din primele trei trimestre ale anului 2018, ANAF anunță o campanie de inspectii fiscale în masă la marii contribuabili

Intocmirea unui dosar de preturi de transferDetalii +12 octombrie 2018 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Rolul contabilului / directorului financiar la intocmirea unui dosar de preturi de transfer

Allinial-Global_ATIPIC-SolutionsDetalii +12 iulie 2018 By ATIPIC in Uncategorized @ro

ATIPIC Solutions este acceptată ca membru în Allinial Global

Metode de preturi de transferDetalii +30 martie 2018 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Metode de preturi de transfer: de la teorie la aplicarea în practică

Logo Business ReviewDetalii +19 martie 2018 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Ultimele noutăți din domeniul prețurilor de transfer prezentate la conferința Tax & Law 2018 organizată de Business Review

Alerta inspectii fiscaleDetalii +20 februarie 2018 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Legea prevenirii nr. 270/2017 și obligația de prezentare a dosarului prețurilor de transfer

CbCR raport pentru fiecare tara in parteDetalii +22 noiembrie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Raportul pentru fiecare țară în parte CbCR, notificarea și calendarul raportării pentru fiecare țară în parte

Ordinul 442/2016Detalii +18 noiembrie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Ordinul 442/2016 – rezumat și interpretări practice

Legislația de prețuri de transfer din RomâniaDetalii +30 septembrie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Legislatie preturi de transfer aplicabilă în România în 2017

studiu comparabilitate baza de date amadeus orbis tp catalystDetalii +27 iunie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

5 puncte potențial nevralgice în pregătirea unui studiu de comparabilitate în baza de date Amadeus / Orbis / TP Catalyst Pro

alegere consultant de preturi de transferDetalii +17 aprilie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

10 reguli pentru alegerea consultantului de prețuri de transfer potrivit

information request within transfer pricing documentation projectsDetalii +09 aprilie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Auditul financiar, dosarul prețurilor de transfer și suprapunerea elementelor din cererile de informații

document-agreement-documents-sign-48148_optimizedDetalii +08 aprilie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Raportul de audit financiar versus dosarul prețurilor de transfer

Noțiuni introductive privind prețurile de transfer și dosarul prețurilor de transferDetalii +30 martie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Dosarul prețurilor de transfer și prețurile de transfer – noțiuni introductive

SOLICITĂ O OFERTĂ DE PREȚ

Vă rugăm completați formularul de mai jos și o să revenim către dumneavoastră în cel mai scurt timp posibil!

Ultimele noutăți și publicații în domeniul prețurilor de transfer

Abonați-vă la buletinul nostru informativ!