Alerta inspectii fiscale

România a transpus directiva 1852/2017 care va permite companiilor din UE să salveze prin procedura amiabila peste 10 mld EUR de la a fi dublu impozitate de către statele membre UE

articol publicat în 5 septembrie 2019

România a transpus în 22 august 2019 directiva UE 1852/2017 ce instituie un sistem care promite eliminarea neînțelegerilor între statele membre UE în ceea ce privește aplicarea prevederilor tratatelor bilaterale și altor acorduri sau convenții internaționale.

Astfel, companiile vor avea prin aceste noi prevederi un instrument care le va conferi un grad de încredere ridicat cu privire la faptul că nu vor mai exista astfel de neînțelegeri și în cele din urmă că nu va trebui să plătească impozite pentru același venit sau profit în două state membre UE diferite.

Noul sistem forțează statele membre UE să ajungă la un compromis în termen de maxim 3 ani și garantează companiilor rezolvarea poblemelor de dublă impunere

Alerta inspectii fiscale

Litigiile fiscale ivite ca urmare a unor ajustări de prețuri de transfer și nu numai, vor putea fi soluționate în termen de maxim 3 ani de la introducerea unei plângeri de catre contribuabil către fiecare stat membru UE în cauză.

Procedurile anterioare prevăzute de tratatele bilaterale și convențiile de evitare a dublei impuneri nu asigurau soluționarea eficace a unor astfel de conflicte sau neînțelegeri în timp util în toate cazurile, acestea având deficiențe în ceea ce privește accesul contribuabililor la proceduri, omogenitate în abordări, durata și încheierea efectivă a acestora.

Spre deosebire de normele impuse anterior prin Convenția de Arbitraj a Uniunii Europene care permitea soluționarea conflictelor de dublă impunere derivate strict din ajustarea prețurilor de transfer, noul sistem impus de Directiva UE 1852/2017, prevede soluționarea neînțelegerilor dintre statele membre UE cu privire la aplicarea tratatelor bilaterale și altor acorduri sau convenții internaționale atât în ceea ce privește ajustările prețurilor de transfer cât și în ce privește alte tipuri de impozite.

Pierre Moscovici, comisarul european pentru comerţ, afaceri economice şi financiare, declara la începutul lunii iulie 2019 că: „Un sistem fiscal echitabil și eficient în UE ar trebui, de asemenea, să se asigure că aceleași venituri nu sunt impozitate de două ori de două state membre diferite. Când se întâmplă asta, problema trebuie rezolvată rapid și eficient. Companiile, în special companiile mici și persoanele care se confruntă cu probleme privind fluxul de numerar ca urmare a dublei impuneri, își vor vedea drepturile considerabil îmbunătățite. Acum pot fi mai siguri că problemele lor fiscale vor fi soluționate de către autoritățile judiciare relevante într-un interval de timp acceptabil și previzibil, în loc să se târască ani de zile.”

Statistici privind procedurile amiabile inițiate în anul 2018 la nivelul Uniunii Europene

727 de proceduri amiabile au fost inițiate la nivelul Uniunii Europene în anul 2018, cu peste 200 de cazuri mai mult față de anul precedent.

Ultimele statistici ale Comisiei Europene cu privire la neînțegerile între statele membre UE cu privire la dubla impunere arătau că, în anul 2016, la un număr de 900 de cazuri deschise de către companii, erau în pericol de a fi dublu impozitate venituri de peste 10,5 miliarde EUR.

În prezent, în Uniunea Europeana există mai bine de 2.000 de conflicte de dublă impunere în cadrul cărora s-au inițiat proceduri amiabile pentru rezolvarea conflictelor de dublă impunere, dintre care aproximativ 950 durează de peste doi ani.

Cu un mecanism care oferă un grad de securitate fiscală mai mare pentru contribuabilii care se confruntă cu dubla impunere, cu un termen clar și proceduri obligatorii, estimăm că numărul unor astfel de proceduri amiabile inițiate și soluționate va crește exponențial în următorii ani.

Pașii de urmat de către contribuabili pentru soluționarea amiabilă a litigiilor și termenele în cauză

După depunerea unor solicitări formale de către contribuabili, statele membre UE vor avea dreptul de a ajunge la un acord în cadrul unei proceduri de acord amiabil, iar dacă acestea nu vor ajunge la un astfel de acord, contribuabilii vor putea solicita suplimentar inițierea unei proceduri alternative de soluționare a litigiilor privind dubla impunere.

Plângerea inițială va putea fi formulată în termen de 3 ani de la prima notificare a acțiunii care a avut sau va avea ca rezultat dubla impunere.

Autoritățile competente ale fiecăruia dintre statele membre în cauză vor adopta o decizie privind acceptarea sau respingerea plângerii în termen de șase luni de la primirea acesteia.

În cazul în care autoritățile competente ale statelor membre în cauză acceptă o plângere, acestea depun eforturi pentru a ajunge la un consens și a elimina dubla impunere prin procedura de acord amiabil în termen de maxim 2 ani de la acceptarea plângerii, termen care poate fi prelungit cu cel mult încă un an.

Dacă autoritățile fiscale din statele membre implicate nu vor ajunge la un acord în cei maxim 3 ani, contribuabilul va avea dreptul de a solicita inițierea unei proceduri alternative de soluționare a litigiilor privind dubla impunere care să-i garanteze rezolvarea problemelor de dublă impunere.

Beneficiile aduse de noile norme companiilor din Romania

Orice litigiu ivit în cazurile în care contribuabilul consideră că din măsurile luate de unul din cele două sau mai multe state membre UE poate sau va rezulta o dublă impozitare într-unul dintre statele membre ale Uniunii Europene va putea fi soluționat definitiv, în practică, în termen de maxim 3 ani în cadrul procedurii amiabile la care se pot adăuga maxim 270 de zile pentru procesul de soluționare alternativă a litigiilor.

Până la transpunerea acestei directive, dacă autoritățile fiscale efectuau ajustări de prețuri de transfer pentru tranzacțiile desfășurate cu o altă entitate din UE, în cele mai multe cazuri contribuabilii plăteau impozitul pe profit suplimentar în România dar din cauza procedurilor greoaie și neclare nu se solicita rambursarea surplusului de impozit pe profit plătit în celălalt stat membru UE.

Contribuabilii ar trebui să rețină că o dată cu transpunerea acestei directive, atunci când le sunt efectuate ajustări de prețuri de transfer semnificative în relație cu o altă entitate din UE au la îndemână o procedură clară și unitară prin care pot solicita ulterior statelor membre să se înțeleagă între ele cu privire la suma acceptabilă pentru ambele părți a acestor ajustări și în funcție de negocierile dintre state să solicite rambursarea impozitului pe profit plătit suplimentar în celălalt stat membru UE.

Astfel, noul sistem oferă un grad mult mai mare de securitate fiscală pentru acele companii și persoane fizice care se confruntă cu probleme legate de dubla impunere și care solicită inițierea procedurii administrative de acord amiabil astfel încât să forțeze statele membre UE să ajungă la un compromis.

ATIPIC Solutions este o companie independentă, specializată în consultanță de prețuri de transfer, parte din asociația internațională de contabilitate, audit și consultanță Allinial Global, premiată ca ”Association of the Year 2018” de către publicația International Accounting Bulletin.

Pentru orice informații suplimentare despre întocmirea unui dosar de prețuri de transfer, vă rugăm consultați rubrica Q&A (întrebări și răspunsuri) sau contactați-ne. Pentru a primi în continuare articole similare, vă puteți abona la buletinul nostru informativ, ne puteți urmări pe pagina de linkedin sau pe canalul de feedly.

  •  
  •  
  •  
  •  

ARHIVĂ NOUTĂȚI ȘI PUBLICAȚII

Noutati preturi de transferDetalii +11 august 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Noutăți prețuri de transfer – august 2019

ANAF plan de masuri eficientizare colectareDetalii +15 iulie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

ANAF a publicat un plan de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul de stat.  Cum vă poate impacta acest plan?

OECD raportari MDR Mandatory Disclosure ReportingDetalii +14 iulie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

OECD a publicat cadrul care va sta la baza schimburilor automate de raportări MDR ale aranjamentelor prin care se evită standardul CRS și a structurilor de companii offshore opace

Legislația de prețuri de transfer din RomâniaDetalii +03 iulie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Legislatie preturi de transfer aplicabilă în România în 2019

ATIPIC Solutions Business Mark conferinta 1 preturi transferDetalii +31 mai 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

ATIPIC Solutions a participat la conferința Tax & Finance Forum București 2019 organizată de Business Mark

Tax and FinanceDetalii +06 mai 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

ATIPIC Solutions va participa la conferința Tax & Finance Forum 2019 organizată de Business Mark

dac6 raportare tranzactii transfrontaliereDetalii +29 martie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Măsuri pe care contribuabilii le pot lua pentru a se proteja de noua generație de instrumente disponibile autorităților fiscale

Logo Business ReviewDetalii +28 martie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

ATIPIC Solutions va participa la conferința Tax & Law 2019 organizată de Business Review

hotarari instanta preturi transfer industria agricolaDetalii +27 februarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Industria agricolă – spețe de prețuri de transfer pentru care există decizii definitive emise de instanțele de judecată din România

persoane parti afiliateDetalii +15 februarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Despre conceptul de persoane afiliate în cadrul dosarului preturilor de transfer

limite praguri plafoane dosar preturi de transferDetalii +14 februarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Limite / praguri / plafoane în funcție de care este necesar să se pregătească dosarul prețurilor de transfer

Detalii +06 februarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Directiva 822/2018 „DAC6” – Noi obligații de raportare pentru companii cu privire la anumite tranzacții transfrontaliere

Alerta inspectii fiscaleDetalii +02 februarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Noi limite de deductibilitate la cheltuielile cu dobânzile și similare începând cu anul 2019

Alerta inspectii fiscaleDetalii +24 ianuarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

După contraperformanțele din primele trei trimestre ale anului 2018, ANAF anunță o campanie de inspectii fiscale în masă la marii contribuabili

Intocmirea unui dosar de preturi de transferDetalii +12 octombrie 2018 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Rolul contabilului / directorului financiar la intocmirea unui dosar de preturi de transfer

Allinial-Global_ATIPIC-SolutionsDetalii +12 iulie 2018 By ATIPIC in Uncategorized @ro

ATIPIC Solutions este acceptată ca membru în Allinial Global

Metode de preturi de transferDetalii +30 martie 2018 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Metode de preturi de transfer: de la teorie la aplicarea în practică

Logo Business ReviewDetalii +19 martie 2018 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Ultimele noutăți din domeniul prețurilor de transfer prezentate la conferința Tax & Law 2018 organizată de Business Review

Alerta inspectii fiscaleDetalii +20 februarie 2018 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Legea prevenirii nr. 270/2017 și obligația de prezentare a dosarului prețurilor de transfer

CbCR raport pentru fiecare tara in parteDetalii +22 noiembrie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Raportul pentru fiecare țară în parte CbCR, notificarea și calendarul raportării pentru fiecare țară în parte

Ordinul 442/2016Detalii +18 noiembrie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Ordinul 442/2016 – rezumat și interpretări practice

Legislația de prețuri de transfer din RomâniaDetalii +30 septembrie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Legislatie preturi de transfer aplicabilă în România în 2017

studiu comparabilitate baza de date amadeus orbis tp catalystDetalii +27 iunie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

5 puncte potențial nevralgice în pregătirea unui studiu de comparabilitate în baza de date Amadeus / Orbis / TP Catalyst Pro

alegere consultant de preturi de transferDetalii +17 aprilie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

10 reguli pentru alegerea consultantului de prețuri de transfer potrivit

information request within transfer pricing documentation projectsDetalii +09 aprilie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Auditul financiar, dosarul prețurilor de transfer și suprapunerea elementelor din cererile de informații

document-agreement-documents-sign-48148_optimizedDetalii +08 aprilie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Raportul de audit financiar versus dosarul prețurilor de transfer

Noțiuni introductive privind prețurile de transfer și dosarul prețurilor de transferDetalii +30 martie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Dosarul prețurilor de transfer și prețurile de transfer – noțiuni introductive

SOLICITĂ O OFERTĂ DE PREȚ

Vă rugăm completați formularul de mai jos și o să revenim către dumneavoastră în cel mai scurt timp posibil!