Alerta inspectii fiscale

România a transpus directiva 1852/2017 care va permite companiilor din UE să salveze prin procedura amiabila peste 10 mld EUR de la a fi dublu impozitate de către statele membre UE

articol publicat în 5 septembrie 2019

România a transpus în 22 august 2019 directiva UE 1852/2017 ce instituie un sistem care promite eliminarea neînțelegerilor între statele membre UE în ceea ce privește aplicarea prevederilor tratatelor bilaterale și altor acorduri sau convenții internaționale.

Astfel, companiile vor avea prin aceste noi prevederi un instrument care le va conferi un grad de încredere ridicat cu privire la faptul că nu vor mai exista astfel de neînțelegeri și în cele din urmă că nu va trebui să plătească impozite pentru același venit sau profit în două state membre UE diferite.

Noul sistem forțează statele membre UE să ajungă la un compromis în termen de maxim 3 ani și garantează companiilor rezolvarea poblemelor de dublă impunere

Alerta inspectii fiscale

Litigiile fiscale ivite ca urmare a unor ajustări de prețuri de transfer și nu numai, vor putea fi soluționate în termen de maxim 3 ani de la introducerea unei plângeri de catre contribuabil către fiecare stat membru UE în cauză.

Procedurile anterioare prevăzute de tratatele bilaterale și convențiile de evitare a dublei impuneri nu asigurau soluționarea eficace a unor astfel de conflicte sau neînțelegeri în timp util în toate cazurile, acestea având deficiențe în ceea ce privește accesul contribuabililor la proceduri, omogenitate în abordări, durata și încheierea efectivă a acestora.

Spre deosebire de normele impuse anterior prin Convenția de Arbitraj a Uniunii Europene care permitea soluționarea conflictelor de dublă impunere derivate strict din ajustarea prețurilor de transfer, noul sistem impus de Directiva UE 1852/2017, prevede soluționarea neînțelegerilor dintre statele membre UE cu privire la aplicarea tratatelor bilaterale și altor acorduri sau convenții internaționale atât în ceea ce privește ajustările prețurilor de transfer cât și în ce privește alte tipuri de impozite.

Pierre Moscovici, comisarul european pentru comerţ, afaceri economice şi financiare, declara la începutul lunii iulie 2019 că: „Un sistem fiscal echitabil și eficient în UE ar trebui, de asemenea, să se asigure că aceleași venituri nu sunt impozitate de două ori de două state membre diferite. Când se întâmplă asta, problema trebuie rezolvată rapid și eficient. Companiile, în special companiile mici și persoanele care se confruntă cu probleme privind fluxul de numerar ca urmare a dublei impuneri, își vor vedea drepturile considerabil îmbunătățite. Acum pot fi mai siguri că problemele lor fiscale vor fi soluționate de către autoritățile judiciare relevante într-un interval de timp acceptabil și previzibil, în loc să se târască ani de zile.”

Statistici privind procedurile amiabile inițiate în anul 2018 la nivelul Uniunii Europene

727 de proceduri amiabile au fost inițiate la nivelul Uniunii Europene în anul 2018, cu peste 200 de cazuri mai mult față de anul precedent.

Ultimele statistici ale Comisiei Europene cu privire la neînțegerile între statele membre UE cu privire la dubla impunere arătau că, în anul 2016, la un număr de 900 de cazuri deschise de către companii, erau în pericol de a fi dublu impozitate venituri de peste 10,5 miliarde EUR.

În prezent, în Uniunea Europeana există mai bine de 2.000 de conflicte de dublă impunere în cadrul cărora s-au inițiat proceduri amiabile pentru rezolvarea conflictelor de dublă impunere, dintre care aproximativ 950 durează de peste doi ani.

Cu un mecanism care oferă un grad de securitate fiscală mai mare pentru contribuabilii care se confruntă cu dubla impunere, cu un termen clar și proceduri obligatorii, estimăm că numărul unor astfel de proceduri amiabile inițiate și soluționate va crește exponențial în următorii ani.

Pașii de urmat de către contribuabili pentru soluționarea amiabilă a litigiilor și termenele în cauză

După depunerea unor solicitări formale de către contribuabili, statele membre UE vor avea dreptul de a ajunge la un acord în cadrul unei proceduri de acord amiabil, iar dacă acestea nu vor ajunge la un astfel de acord, contribuabilii vor putea solicita suplimentar inițierea unei proceduri alternative de soluționare a litigiilor privind dubla impunere.

Plângerea inițială va putea fi formulată în termen de 3 ani de la prima notificare a acțiunii care a avut sau va avea ca rezultat dubla impunere.

Autoritățile competente ale fiecăruia dintre statele membre în cauză vor adopta o decizie privind acceptarea sau respingerea plângerii în termen de șase luni de la primirea acesteia.

În cazul în care autoritățile competente ale statelor membre în cauză acceptă o plângere, acestea depun eforturi pentru a ajunge la un consens și a elimina dubla impunere prin procedura de acord amiabil în termen de maxim 2 ani de la acceptarea plângerii, termen care poate fi prelungit cu cel mult încă un an.

Dacă autoritățile fiscale din statele membre implicate nu vor ajunge la un acord în cei maxim 3 ani, contribuabilul va avea dreptul de a solicita inițierea unei proceduri alternative de soluționare a litigiilor privind dubla impunere care să-i garanteze rezolvarea problemelor de dublă impunere.

Beneficiile aduse de noile norme companiilor din Romania

Orice litigiu ivit în cazurile în care contribuabilul consideră că din măsurile luate de unul din cele două sau mai multe state membre UE poate sau va rezulta o dublă impozitare într-unul dintre statele membre ale Uniunii Europene va putea fi soluționat definitiv, în practică, în termen de maxim 3 ani în cadrul procedurii amiabile la care se pot adăuga maxim 270 de zile pentru procesul de soluționare alternativă a litigiilor.

Până la transpunerea acestei directive, dacă autoritățile fiscale efectuau ajustări de prețuri de transfer pentru tranzacțiile desfășurate cu o altă entitate din UE, în cele mai multe cazuri contribuabilii plăteau impozitul pe profit suplimentar în România dar din cauza procedurilor greoaie și neclare nu se solicita rambursarea surplusului de impozit pe profit plătit în celălalt stat membru UE.

Contribuabilii ar trebui să rețină că o dată cu transpunerea acestei directive, atunci când le sunt efectuate ajustări de prețuri de transfer semnificative în relație cu o altă entitate din UE au la îndemână o procedură clară și unitară prin care pot solicita ulterior statelor membre să se înțeleagă între ele cu privire la suma acceptabilă pentru ambele părți a acestor ajustări și în funcție de negocierile dintre state să solicite rambursarea impozitului pe profit plătit suplimentar în celălalt stat membru UE.

Astfel, noul sistem oferă un grad mult mai mare de securitate fiscală pentru acele companii și persoane fizice care se confruntă cu probleme legate de dubla impunere și care solicită inițierea procedurii administrative de acord amiabil astfel încât să forțeze statele membre UE să ajungă la un compromis.

ATIPIC Solutions este o companie independentă, specializată în consultanță de prețuri de transfer și consultanță DAC6.

ARHIVĂ NOUTĂȚI ȘI PUBLICAȚII

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada august – octombrie 2022

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada mai – iulie 2022

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada ianuarie – aprilie 2022

Transfer pricing definitionDetalii +

Preturi de transfer – definiție / ce sunt preturile de transfer?

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada noiembrie – decembrie 2021

lista mari contribuabiliDetalii +

Lista mari contribuabili 2021 și obligații pe care aceștia le au

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada iulie – octombrie 2021

ATIPIC Solutions top World TPDetalii +

ATIPIC Solutions a fost inclusă în topul firmelor de consultanță de prețuri de transfer „World TP” 2022

Legislația de prețuri de transfer din RomâniaDetalii +

Legislatie preturi de transfer aplicabilă în România în 2021

taxarea-internationala-oecd-bepsDetalii +

Raport executiv cu privire la multitudinea de aspecte privind taxarea internațională despre care se discută aproape în fiecare zi și despre cele care ne impactează deja în viața de zi cu zi

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada aprilie – iunie 2021

studiul de benchmarking baze de dateDetalii +

Studiul de benchmarking: rolul său la întocmirea dosarului de prețuri de transfer

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada ianuarie – martie 2021

acord de pret in avansDetalii +

Ce este acordul de preț în avans?

Detalii +

Noua revoluție fiscală începe în curând cu DAC6. Amenzi multiplicabile, risc reputațional și posibile boicoturi sunt doar câteva dintre implicațiile revoluției fiscale din noua generație

inspecția fiscalăDetalii +

Control ANAF – ghid pentru inspecția fiscală

cine este responsabil de intocmirea dosarului preturilor de transferDetalii +

Cine are obligația întocmirii dosarului prețurilor de transfer?

MFPDetalii +

Ajustări de prețuri de transfer record în 2020 – 2 miliarde de lei

raport due diligenceDetalii +

Due Diligence. Ce înseamnă și cum se face un raport de Due Diligence?

ziarul-financiar-live-viorel-sboraDetalii +

Am discutat la ZF Live despre inspecțiile fiscale în 2021

Detalii +

Performanțele ANAF în perioada 2019 – 2020 și impactul crizei sanitare – la ce vă puteți aștepta într-o eventuală inspectie fiscala în 2021?

Ghidul DAC6 FormularDetalii +

Ghidul DAC6 și formularul de raportare DAC6 au fost publicate

Retrospectiva anului 2019 atipic solutions preturi de transferDetalii +

Retrospectiva anului 2020 și planuri pentru 2021

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada octombrie – decembrie 2020

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

Consolidare fiscală la nivel de impozit pe profit pentru companiile din România controlate în proporție de 75% de aceeași entitate

Amcham_ATIPIC-SolutionsDetalii +

ATIPIC Solutions va participa la un seminar online despre conformarea la prevederile Directivei UE DAC6 organizat de Camera de Comerț Româno-Americană (Amcham)

Afiliere detineri indirecte declaratia 394Detalii +

Declaratia 394 (D394) și tranzacțiile cu părți afiliate

hotarari instanta preturi transfer industria agricolaDetalii +

Jurisprudenta preturi de transfer: sucursalele din România trebuie să pregătească dosarul prețurilor de transfer chiar și pentru tranzacțiile cu compania mamă

Detalii +

Cheltuielile deductibile: Ce sunt și cum se calculează?

Detalii +

Cum se calculează impozitul pe profit?

seminar DAC6 AHKDetalii +

ATIPIC Solutions va participa la două seminarii online despre conformarea la prevederile Directivei UE DAC6 organizate de AHK și Business Mark

ATIPIC Solutions Business Mark conferinta 1 preturi transferDetalii +

ATIPIC Solutions a participat la conferința CFO Conference organizată de Business Mark

tranzactii M&A preturi de transfer due diligenceDetalii +

Evaluarea riscurilor de preturi de transfer în tranzacții M&A în cadrul procesului de Due Dilligence

analiza risc fiscal anafDetalii +

Analiza risc fiscal ANAF: Comportamente care generează inițierea unui control fiscal și solicitarea dosarului prețurilor de transfer

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada ianuarie – septembrie 2020

Retrospectiva anului 2019 atipic solutions preturi de transferDetalii +

Retrospectiva anului 2019 și planuri pentru 2020

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer – noiembrie și decembrie 2019

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer – septembrie și octombrie 2019

Tax & Finance toamna 2019Detalii +

ATIPIC Solutions va participa la conferințele Tax & Finance Forum 2019 organizate de Business Mark în Sibiu, Cluj, București și Timișoara

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer – august 2019

ANAF plan de masuri eficientizare colectareDetalii +

ANAF a publicat un plan de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul de stat.  Cum vă poate impacta acest plan?

OECD raportari MDR Mandatory Disclosure ReportingDetalii +

OECD a publicat cadrul care va sta la baza schimburilor automate de raportări MDR ale aranjamentelor prin care se evită standardul CRS și a structurilor de companii offshore opace

ATIPIC Solutions Business Mark conferinta 1 preturi transferDetalii +

ATIPIC Solutions a participat la conferința Tax & Finance Forum București 2019 organizată de Business Mark

Tax and FinanceDetalii +

ATIPIC Solutions va participa la conferința Tax & Finance Forum 2019 organizată de Business Mark

dac6 raportare tranzactii transfrontaliereDetalii +

Măsuri pe care contribuabilii le pot lua pentru a se proteja de noua generație de instrumente disponibile autorităților fiscale

Logo Business ReviewDetalii +

ATIPIC Solutions va participa la conferința Tax & Law 2019 organizată de Business Review

hotarari instanta preturi transfer industria agricolaDetalii +

Industria agricolă – spețe de prețuri de transfer pentru care există decizii definitive emise de instanțele de judecată din România

persoane parti afiliateDetalii +

Despre conceptul de persoane afiliate în cadrul dosarului preturilor de transfer

limite praguri plafoane dosar preturi de transferDetalii +

Limite / praguri / plafoane în funcție de care este necesar să se pregătească dosarul prețurilor de transfer

Detalii +

Directiva 822/2018 „DAC6” – Noi obligații de raportare pentru companii cu privire la anumite tranzacții transfrontaliere

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

Noi limite de deductibilitate la cheltuielile cu dobânzile și similare începând cu anul 2019

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

După contraperformanțele din primele trei trimestre ale anului 2018, ANAF anunță o campanie de inspectii fiscale în masă la marii contribuabili

Intocmirea unui dosar de preturi de transferDetalii +

Rolul contabilului / directorului financiar la intocmirea unui dosar de preturi de transfer

Allinial-Global_ATIPIC-SolutionsDetalii +

ATIPIC Solutions este acceptată ca membru în Allinial Global

Metode de preturi de transferDetalii +

Metode de preturi de transfer: de la teorie la aplicarea în practică

Logo Business ReviewDetalii +

Ultimele noutăți din domeniul prețurilor de transfer prezentate la conferința Tax & Law 2018 organizată de Business Review

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

Legea prevenirii nr. 270/2017 și obligația de prezentare a dosarului prețurilor de transfer

CbCR raport pentru fiecare tara in parteDetalii +

Raportul pentru fiecare țară în parte CbCR, notificarea și calendarul raportării pentru fiecare țară în parte

Ordinul 442/2016Detalii +

Ordinul 442/2016 – rezumat și interpretări practice

Legislația de prețuri de transfer din RomâniaDetalii +

Legislatie preturi de transfer aplicabilă în România în 2017

studiu comparabilitate baza de date amadeus orbis tp catalystDetalii +

5 puncte potențial nevralgice în pregătirea unui studiu de comparabilitate în baza de date Amadeus / Orbis / TP Catalyst Pro

alegere consultant de preturi de transferDetalii +

10 reguli pentru alegerea consultantului de prețuri de transfer potrivit

information request within transfer pricing documentation projectsDetalii +

Auditul financiar, dosarul prețurilor de transfer și suprapunerea elementelor din cererile de informații

document-agreement-documents-sign-48148_optimizedDetalii +

Raportul de audit financiar versus dosarul prețurilor de transfer

Noțiuni introductive privind prețurile de transfer și dosarul prețurilor de transferDetalii +

Dosarul prețurilor de transfer și prețurile de transfer – noțiuni introductive

SOLICITĂ O OFERTĂ DE PREȚ

Vă rugăm completați formularul de mai jos și o să revenim către dumneavoastră în cel mai scurt timp posibil!