Noutăți prețuri de transfer din perioada octombrie – decembrie 2020
articol publicat în 22 decembrie 2020
- Au trecut deja patru ani de la ultima actualizare a listei de mari contribuabili. Ne putem aștepta în mod rezonabil că o să fie publicată curând noua listă și că în aceasta o să apară multe companii noi.
- Sucursalele din România trebuie să pregătească dosarul prețurilor de transfer chiar și pentru tranzacțiile cu compania mamă. România a fost astfel parte într-una dintre puținele dispute de prețuri de transfer judecate la CJUE și în care autoritățile fiscale românești chiar au reușit să câștige.
- Noul format al Declarației 394 a creat dificultăți multor contribuabili. Acest format ajută autoritățile fiscale să selecteze cu acuratețe mai mare contribuabilii ce urmează a fi inspectați.
- Imediat după ieşirea din starea de urgenţă, nenumărate analize de risc au fost efectuate de catre Direcția Generală de Antifraudă Fiscală. Multe dintre aceste analize s-au soldat cu dispoziții de inițiere a unor inspecții fiscale de fond. Subiectele de interes: impozitarea tichetelor cadou, deductibilitatea cheltuielilor cu serviciile de management și bineînțeles prețurile de transfer.
- În trimestrul IV, inspecțiile de analiză de risc și fiscale au vizat în special industriile de construcții și comerțul electronic. Recomandăm prudență la orice interacțiune și mai ales o strategie de apărare clară din secunda în care ați inițiat orice fel de discuție cu autoritățile fiscale.
Solicitați acum oferta noastră pentru pregătirea unui dosar de prețuri de transfer
- Consolidarea fiscală a impozitului pe profit va fi posibilă de anul următor. În practică însă, o serie de aspecte de aspecte vor descuraja majoritatea contribuabililor în a crea un astfel de grup fiscal la plata impozitului pe profit.
- Competența de soluționare a contestațiilor pleacă din subordinea ANAF în cea a MFP. Probabil cea mai lăudabilă inițiativă a autorităților fiscale având în vedere că există câteva județe în care echipele de inspecție fiscală sunt de neînduplecat și ulterior pierd pe bandă rulantă procesele în instanță. Așteptăm cu interes să vedem dacă această mutare va conduce și la schimbarea abordării echipelor de inspecție fiscală.
- OECD a publicat un ghid cu privire la justificarea prețurilor de transfer pentru anul 2020. Având în vedere că acesta nu reprezintă o completare la Liniile Directoare OECD, cel mai probabil autoritățile fiscale din România nu vor putea ține cont de cele prezentate în acest ghid atât timp cât el nu va fi preluat într-o formă sau alta și în legislația din România.
- Decizia ÎCCJ nr. 21/2020 privind limitarea termenului de prescripție fiscală la cinci ani a fost publicată și în Monitorul Oficial. În practică, echipele de inspecție fiscală deja erau resemnate în ultima perioadă și doar în cazuri izolate mai insistau cu analiza celui de-al șaselea an.
- OECD a publicat statisticile cu privire la cazurile de procedură amiabilă din anul 2019. România nu a rezolvat practic nici un caz de procedură amiabilă prin care să elimine dubla impunere, acest lucru fiind de înțeles având în vedere că abia în a doua parte a anului s-a publicat OG 19/21.08.2019 care a introdus cadrul procedural de gestionare a acestor cazuri. Interesant însă că trebuie să așteptăm statisticile OECD pentru a putea afla aceste cifre.
- Au rămas mai puțin de 2 luni până când vor trebui depuse primele raportări DAC6. Este de așteptat că o să fie publicate în curând atât formularul DAC6 cât și Ghidul pentru interpretarea anumitor prevederi legislative cu privire la DAC6.
Solicitați aici oferta noastră de analiză DAC6