Ce este acordul de preț în avans?
articol publicat în 6 aprilie 2021
Acordul de preț în avans se referă la acel document administrativ pe care ANAF îl emite contra cost, la cererea companiilor, în cadrul căruia se agreează în scris condițiile și modalitățile în care urmează sa fie stabilite prețurile de transfer ce vor fi utilizate în cadrul unei tranzacții intra-grup.
Este de subliniat faptul că acordul de preț în avans privește doar tranzacțiile ce vor fi desfășurate ulterior datei emiterii acestuia (doar tranzacțiile din viitor, nu și cele realizate în trecut).
Cu alte cuvinte, acordul de preț în avans este o formă scrisă a unei înțelegeri între autoritățile fiscale și contribuabili. Fiind opozabil autorităților fiscale pe toată perioada de valabilitate (de obicei 5 ani, cu posibilitate de prelungire), acestea nu vor putea solicita dosarul prețurilor de transfer pentru tranzacțiile agreate în cadrul acordului de preț în avans.
Care sunt tipurile de acorduri de preț în avans?
Acordurile de prețuri în avans pot fi de mai multe tipuri în funcție de numărul de autorități fiscale implicate în obținerea acestora, astfel:
(i) unilaterale – unde doar autoritățile fiscale din România aprobă modalitățile în care urmează sa fie stabilite prețurile de transfer ce vor fi utilizate în cadrul unei tranzacții intra-grup;
(ii) bilaterale – atât autoritățile fiscale din România, cât și autoritățile fiscale dintr-o altă țară aprobă modalitățile în care urmează sa fie stabilite prețurile de transfer ce vor fi utilizate în cadrul unei tranzacții intra-grup;
(iii) multilaterale – atât autoritățile fiscale din România, cât și autoritățile fiscale din mai multe țări aprobă modalitățile în care urmează sa fie stabilite prețurile de transfer ce vor fi utilizate în cadrul unei tranzacții intra-grup.
Care este scopul unui acord de preț în avans?
Atunci când contribuabilii desfășoară tipuri de tranzacții intra-grup pentru care modalitatea de stabilire a prețurilor de transfer nu este directă și simplă, există un risc ca la o inspecție fiscală ulterioară autoritățile fiscale să nu fie de acord.
Astfel, este posibil ca obținerea unui acord de preț în avans să fie un mijloc eficient de validare a modelului de stabilire a prețurilor de transfer de către autoritățile fiscale înainte de a începe să se desfășoare aceste tipuri de tranzacții.
Cu alte cuvinte, acordul de preț în avans poate fi văzut ca un instrument ce contribuie la:
(i) prevenția disputelor cu autoritățile fiscale;
(ii) eliminarea dobânzilor și penalităților de întârziere pentru eventualele ajustări ale prețurilor de transfer în legătură cu tranzacțiile care fac obiectul acordului de preț în avans;
(iii) evitarea dublei impuneri pentru eventualele ajustări ale prețurilor de transfer privind tranzacțiile care fac obiectul acordului de preț în avans;
(iv) eliminarea costurilor cu pregătirea dosarului prețurilor de transfer pentru tranzacțiile care fac obiectul acordului de preț în avans;
(v) evitarea controalelor fiscale pentru tranzacțiile acoperite de către acordul de preț în avans (reducerea costurilor și al eforturilor administrative interne) și eliminarea potențialelor ajustări ale prețurilor de transfer.
Aplicația pentru obținerea unui acord de preț în avans
Orice contribuabil poate aplica pentru obținerea unui acord de preț în avans chiar și pentru tranzacții simple și cu valori mici.
Cu toate acestea, trebuie cântărită bine oportunitatea obținerii unui acord de preț în avans având în vedere că:
- pe de o parte, trebuie achitată o taxă administrativă de 20.000 EUR de către marii contribuabili și respectiv de 10.000 EUR de către ceilalți contribuabili;
- iar pe de altă parte, procesul de obținere a unui astfel acord necesită alocarea de resurse semnificative pe parcursul întregului proces.
Procesul de obținere a unui acord de preț în avans începe cu o discuție preliminară împreună cu autoritățile fiscale.
Ce este discuția preliminară?
Înainte de a depune cererea pentru emiterea sau schimbarea unor elemente ale acordului de preț în avans, plătitorii au posibilitatea de a beneficia de o discuție preliminară.
Pentru această discuție preliminară, este necesară înaintarea unei cereri de către contribuabil către ANAF, care să conțină:
- date de identificare ale contribuabilului, precum și ale împuternicitului legal;
- Scurtă descriere a subiectului discuției.
În urma acestei cereri, autoritatea fiscală va transmite în scris data, ora și locul unde va avea loc discuția preliminară.
Ce conține cererea de emitere a acordului de preț în avans?
Conținutul cererii de emitere acordului de preț în avans este prevăzut prin Ordinul Președintelui ANAF nr. 3735/2015.
Înainte ca cererea de emitere a acordului de preț în avans să fie efectiv aprobată sau respinsă, autoritatea fiscală poate solicita pe parcursul procesului informații suplimentare.
Contribuabilul are posibilitatea de a răspunde solicitărilor adiționale de informații în maxim 60 de zile lucrătoare.
Respingerea cererii de emitere sau modificare a acordului de preț în avans
În situația în care organul fiscal respinge sau întrerupe solicitarea acordului de preț în avans (ținând cont de prevederile HG), contribuabilul are dreptul de a solicita rambursarea taxei administrative de emitere a acordului de preț în avans.
În cât timp se emite acordul de preț în avans?
În funcție de complexitatea cazului și de numărul de autorități fiscale implicate în obținerea acordului de preț în avans, acesta poate fi emis în:
- 12 luni în cazul acordului de preț în avans unilateral (în practică termenul de emitere a unui astfel de acord poate ajunge chiar și la 36 de luni);
- 18 luni pentru un acord bilateral sau multilateral (în practică termenul de emitere a unui astfel de acord poate ajunge chiar și la 60 de luni).
Care este perioada de timp acoperită de acordul de preț în avans?
Acordul de preț în avans are o durată de valabilitate de maxim 5 ani. Totuși, contractele pe termen lung impun emiterea unor acorduri de preț în avans pe perioade îndelungate de timp.
Acordul de preț în avans creează efecte începând cu anul fiscal următor celui în care s-a emis acest act. Cu toate acestea, acesta poate să intre în vigoare și în anul în care cererea de emitere a fost depusă sau anul în care acordul a fost emis dacă depunerea cererii s-a realizat anterior începerii derulării tranzacției pentru care s-a solicitat emiterea acordului de preț în avans.
După expirarea termenului de valabilitate a acordului de preț în avans bilateral sau multilateral, autoritățile fiscale din statele participante la acord vor fi anunțate în scris.
Cum se realizează raportarea rezultatelor produse de acordul de preț în avans?
Contribuabilul trebuie să raporteze anual cum s-au realizat termenii și clauzele acordului de preț în avans.
Această raportare se depune fie la registratura autorității fiscale care a emis acordul de preț în avans, pe suport hârtie, fie se transmite prin poștă în două exemplare, cu filele îndosariate și însoțite de opis, semnate de împuternicitul legal al companiei.
Dacă acest raport anual nu este depus la timp, acordul de preț în avans poate fi anulat.
Unde se efectuează plata costului de emitere a acordului de preț în avans?
Taxele de emitere a unui acord de preț în avans se achită în în contul 20.33.01.29 al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cod IBAN RO56TREZ70020330129XXXXX, de la Trezoreria Operativă a Municipiului Bucureşti.
Neplata atrage după sine anularea valabilității acordului de preț în avans.
Acordul de preț în avans este opozabil și obligatoriu pentru autoritățile fiscale doar dacă termenii și clauzele au fost îndeplinite de contribuabil.
În încheiere, merită menționat că dacă în anii anteriori era mai dificil să se obțină un astfel de acord de preț în avans, datele comunicate de ANAF arată că în prima jumătate a anului 2020, respectiv anul 2019 au fost emise 12 acorduri de preț în avans, în timp ce în perioada 2014-2018 au fost emise în total 19 acorduri de preț în avans.