Noutăți prețuri de transfer din perioada ianuarie – aprilie 2022
articol publicat în 9 mai 2022
Inspecții fiscale, legislație și jurisprudență prețuri de transfer
- Ministerul Finanțelor a preluat în sfârșit activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale. Schimbarea survine în baza HG 238/2022 și sperăm să vină la pachet cu răspunsuri mai coerente și intransigente la contestațiile fiscale iar în cele din urmă să ușureze procesul și pentru contribuabili dar și pentru ANAF.
- Prestările de servicii de marketing și reprezentare comercială nu pot genera sediu fix de TVA dacă acestea se prestează de către o entitate juridică înregistrată în România. O decizie deloc surprinzătoare a CJUE și care poate fi utilă în special celor din industriile de fashion și bunuri industriale.
- Autoritățile fiscale nu au dreptul de a modifica eșantionul de comparabile și nici de a înlocui studiile de comparabilitate dacă nu pot demonstra fără echivoc că dosarul prețurilor de transfer este incorect / incomplet. O decizie cât se poate de utilă în ”lupta” cu echipele de inspecție care încă se mai încăpățânau să creadă că pot face ce vor pe parcursul inspecțiilor fiscale.
- După cinci ani de la ediția din 2017, OECD a publicat o foarte așteptată actualizare a Liniilor Directoare privind Prețurile de Transfer. Această nouă versiune cuprinde completări privind aspectele de o complexitate aparte precum: (i) aplicarea metodei împărțirii profitului, (ii) tranzacțiile financiare și (ii) tranzacțiile cu active intangibile greu de evaluat.
- Ministerul Finanțelor schimbă criteriile de încadrare a Marilor Contribuabili la doar câteva luni de la actualizarea acesteia din noiembrie 2021. Din fericire, modificările sunt minore și au vizat doar eliminarea acelor contribuabilii anterior selectați prin criteriile de participare directă, respectiv prin cel de continuitate, dar care au înregistrat o scădere a cifrei de afaceri mai mare de 50% în anul 2020 prin comparație cu anul 2019.
DAC6, CbCR și alte aspecte de taxare internațională
- România a ratificat Convenția multilaterală privind implementarea măsurilor BEPS în tratatele de evitare a dublei impuneri. Aceasta va produce efecte cel mai devreme începând cu a doua jumătate a anului 2022 și urmează a modifica prevederile a 91 de tratate bilaterale încheiate de România cu alte jurisdicții.
- România, cu un pas mai aproape de obținerea titlului de membru OECD. Printr-o scrisoare adresată primului ministru al României, OECD inițiază primele discuții privind etapele procesului de aderare, subliniind importanța alinierii României la valorile OECD.
- OECD a publicat o a treia rundă de actualizări a profilelor de țară care urmăresc analizarea legislației naționale de prețuri de transfer. În total, OECD a pregătit profile de țară pentru peste 90 de jurisdicții la nivel global, printre care și România.
Alte modificări legislative semnificative și alte aspecte
- Serviciile intragrup: De ce sunt ușor de contestat de către autoritățile fiscale? Ce pot face companiile? Concluzia: de multe ori este mai relevant să existe documentație care să ateste beneficiile aduse de aceste servicii și prestarea efectivă și chiar mai presus de documentarea valorii de piață a prețurilor din aceste tranzacții.
- Direcția de soluționare a solicitărilor de emitere de Soluții Fiscale Individuale Anticipate a fost mutată din ANAF la Ministerul de Finanțe. O inițiativă pe care o salutăm și care sperăm să contribuie la deblocare solicitărilor existente de emitere de SFIA și pe viitor să încurajeze din ce în ce mai mulți contribuabili să apeleze la acest instrument dacă caută validarea tratamentului fiscal al unor spețe fiscale complexe care nu își găsesc răspunsul în legislație.
- Clarificări privind deductibilitatea ajustărilor pentru deprecierea creanțelor neîncasate. Printr-o solicitare a Camerei Consultanților Fiscali, au fost obținute clarificări din partea ANAF privind aplicarea Ordonanței nr. 8/2021 prin care se majorează, în anumite condiții, procentul de deducere de la 30% la 50%.