Performanțele ANAF în perioada 2019 – 2020 și impactul crizei sanitare – la ce vă puteți aștepta într-o eventuală inspectie fiscala în 2021?

articol publicat în 18 ianuarie 2021

Introducere

După impactul puternic pe care criza sanitară l-a avut asupra economiei din România și după finalizarea procesului de restructurare a ANAF, în ultimul trimestru al anului 2020, activitatea de inspectie fiscala a instituției a fost resimțită accentuat de către contribuabilii din România.

Anterior, la finalul lunii iulie a anului 2020, Guvernul României a publicat Planul de Acțiuni pentru perioada 2020 – 2021, document care își propunea stabilirea unor politici de răspuns din partea instituțiilor publice asupra provocărilor economice actuale.

Aceste politici puse în responsabilitatea ANAF prevesteau o posibilă intensificare a acțiunilor de control asupra contribuabililor români, măsuri care – prin prisma Raportului de performanță ANAF pentru anul 2019 și cel al semestrului 1 al anului 2020, dar și a conducerii actuale – erau deja mai aspre decât în anii precedenți.

Astfel, mai ales în contextul noilor măsuri de combatere a evaziunii fiscale, soluțiile pregătite pentru combaterea efectelor negative asupra bugetului promit a avea un impact puternic asupra contribuabililor români care desfășoară tranzacții cu părțile afiliate.

Intensificarea activităților de inspectie fiscala în anul 2021

Buletinul statistic al ANAF pentru trimestrul I al anului 2020 arată că activitatea de inspectie fiscala, precum și valoarea amenzilor aplicate, au fost în creștere față de aceeași perioadă a anului trecut, cu o valoare a obligațiilor fiscale suplimentare stabilite de peste 1 miliard RON.

Un important factor care a dus la această creștere este conducerea sub care s-a aflat instituția în această perioadă. În iunie 2019, prin decizia premierului Viorica Dăncilă, Mirela Călugăreanu a fost numită președinte al ANAF.

Aceasta a mai ocupat în trecut această funcție în perioada iulie 2017 – martie 2018, perioada fiind marcată de o puternică intensificare a inspectiilor fiscale în zona prețurilor de transfer.

Activitatea de inspectie fiscala din zona prețurilor de transfer

În acest context de intensificare a inspecțiilor fiscale și a unei conduceri motivate, Planul de Acțiuni pune un accent puternic pe sfera prețurilor de transfer, stabilind ca indicatori de realizare a acțiunilor propuse pentru perioada următoare:

(i) numărul de contribuabili cu risc din aria prețurilor de transfer;

(ii) numărul inspecțiilor fiscale cu tematica prețurilor de transfer; sau

(iii) chiar sume suplimentare stabilite în urma acestor acțiuni.

Deși această tendință se poate observa și în anii 2019 și 2020, contribuabilii care desfășoară tranzacții cu părțile afiliate au potențialul să devină cu precădere ținta autorităților în perioada următoare.

În susținerea celor de mai sus, prezentăm un istoric al ajustărilor de prețuri de transfer începând cu anul 2010.

*Pentru anul 2018 a fost necesară o estimare cantitativă pregătită de ATIPIC Solutions în baza informațiilor istorice.

Acesta arată că zona prețurilor de transfer, prin prisma sumelor reprezentând obligații suplimentare stabilite pe parcursul ultimilor 10 ani raportate de către ANAF în rapoartele publice, prezintă o tendința clară de majorare a acestor sume în perioada de analiză.

Mai mult decât atât, din cele mai recente date publicate de ANAF privind activitatea de inspectie fiscala, observăm că estimările privind acest aspect în prima jumătate a anului 2020 depășesc întreaga activitate a instituției pe parcursul anului 2019, păstând astfel trendul ascendent.

Inspectii fiscale tematice în diverse industrii

De asemenea, având ca indicatori de realizare numărul de controale operative și cazuri depistate, ANAF își îndreaptă atenția și către contribuabilii din anumite industrii specifice prin intermediul inspectiilor fiscale tematice.

Planul de Acțiuni propune dezvoltarea unui cadru legal potrivit pentru monitorizarea activităților a unor anumite industrii, dar și a unor acțiuni de investigare și depistare a unor posibile fraude în cadrul unor controale tematice fulger realizate în anumite industrii specifice.

Analiza de risc fiscal – instrument de eficientizare a inspectiei fiscale

Deși vorbim de situația pre-pandemică, datele arată că activitatea de inspectie fiscala a ANAF a fost intensificată față de perioadele trecute, iar această tendință pare că se va păstra și pentru viitor.

Dacă luăm în calcul noile politici de răspuns, contribuabilii se pot aștepta, de asemenea, și la o amplificare a gradului de implicare a echipelor de inspectie fiscala, prin prisma analizelor de risc fiscal și a pregătirii personalului în aria prețurilor de transfer.

În scopul eficientizării acțiunilor de control, în anul 2019, ANAF, în colaborare cu Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP), a început elaborarea unor modalități de analiză și identificare a contribuabilor cu risc fiscal.

Deși această practică a analizei de risc interne nu este una cu totul nouă pentru instituție, în practică s-a făcut simțită o tendință semnificativă de creștere a acurateții acestor proceduri și a eficienței echipelor de inspectie fiscala.

Astfel, prin prisma practicii, se pot identifica tipare după care acestea se ghidează în alegerea contribuabililor-țintă: înregistrarea de pierderi contabile în ultimii 5 ani, demararea procedurii de recuperare TVA de la bugetul de stat, precum și întârzierea plății obligațiilor fiscale.

Deși lista de mai sus nu este exhaustivă, iar modalitățile de analiză și factorii de risc urmăriți nu sunt puse la dispoziția publicului larg, sursele ANAF pentru aplicarea unei analize de identificare a riscului fiscal în domeniul prețurilor de transfer cresc de la un an la altul: a se vedea modificările la Declarația 394, formularul CbCR, formularul DAC6.

Mai mult, în anul 2019, pentru asigurarea unui personal competent în domeniul prețurilor de transfer, capabil de înțelegerea și aplicarea acestor analize de risc fiscal, ANAF a organizat sesiuni de pregătire a echipelor de inspectie fiscala în acest domeniu. Astfel de acțiuni sunt previzionate și pentru perioada următoare, ca parte a Planului de acțiuni, până în ultimul trimestru al anului 2021.

Promovarea publică a Acordurilor de Preț în Avans

Raportul de Performanță menționează emiterea în formă finală a opt acorduri de preț în avans unilaterale pe perioada anului 2019, rămânând în curs de soluționare pentru anul 2020 a 42 de cereri privind emiterea unui astfel de instrument fiscal.

Pentru contribuabilii care desfășoară tranzacții cu părțile afiliate cu valori semnificative, obținerea unui Acord de Preț în Avans garantează acordul autorităților cu privire la modalitatea de stabilire a prețurilor de transfer, astfel eliminând posibilitatea generării unei inspectii fiscale și a unor eventuale dispute cu echipele de inspectie fiscala, amenzi și penalități.

Observăm, astfel, o deschidere pronunțată către acest instrument atât din partea mediului de afaceri, precum și din partea autorităților, care anunțau planificarea promovării publice a acestuia în cadrul Planului de Acțiuni. Această deschidere se poate explica tocmai prin prisma activității intense de inspectie fiscala în zona prețurilor de transfer de până acum.

Perspectiva asupra anului 2021 din perspectiva inspectiilor fiscale: informare și pregătire

Astfel, anii 2019 si 2020 au reprezentat o perioadă activă din perspectiva prețurilor de transfer, ANAF îndreptându-și tot mai tare atenția către o latură a fiscalității care promite mult pentru bugetul public.

Mai ales în contextul motivant al unei economii zdruncinate de pandemia provocată de noul virus COVID-19, contribuabilii sunt sfătuiți să se informeze și să se pregătească din timp pentru a înfrunta o autoritate fiscală din ce în ce mai pregătită în cazul unei posibile inspectii fiscale.

Astfel, prin prisma contextului actual, în prima parte a anului 2021, contribuabilii se pot aștepta la noi acțiuni de control, intensificate și mai eficiente, mai ales dacă aceștia se află în zona factorilor de risc fiscal din punct de vedere al prețurilor de transfer.

  •  
  •  
  •  
  •  

ARHIVĂ NOUTĂȚI ȘI PUBLICAȚII

cine este responsabil de intocmirea dosarului preturilor de transferDetalii +

Cine are obligația întocmirii dosarului prețurilor de transfer?

MFPDetalii +

Ajustări de prețuri de transfer record în 2020 – 2 miliarde de lei

raport due diligenceDetalii +

Due Diligence. Ce înseamnă și cum se face un raport de Due Diligence?

ziarul-financiar-live-viorel-sboraDetalii +

Am discutat la ZF Live despre inspecțiile fiscale în 2021

Ghidul DAC6 FormularDetalii +

Ghidul DAC6 și formularul de raportare DAC6 au fost publicate

Retrospectiva anului 2019 atipic solutions preturi de transferDetalii +

Retrospectiva anului 2020 și planuri pentru 2021

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada octombrie – decembrie 2020

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

Consolidare fiscală la nivel de impozit pe profit pentru companiile din România controlate în proporție de 75% de aceeași entitate

Amcham_ATIPIC-SolutionsDetalii +

ATIPIC Solutions va participa la un seminar online despre conformarea la prevederile Directivei UE DAC6 organizat de Camera de Comerț Româno-Americană (Amcham)

Afiliere detineri indirecte declaratia 394Detalii +

Declaratia 394 (D394) și tranzacțiile cu părți afiliate

hotarari instanta preturi transfer industria agricolaDetalii +

Jurisprudenta preturi de transfer: sucursalele din România trebuie să pregătească dosarul prețurilor de transfer chiar și pentru tranzacțiile cu compania mamă

Detalii +

Cheltuielile deductibile: Ce sunt și cum se calculează?

inspecția fiscalăDetalii +

Control ANAF – ghid pentru inspecția fiscală

Detalii +

Cum se calculează impozitul pe profit?

seminar DAC6 AHKDetalii +

ATIPIC Solutions va participa la două seminarii online despre conformarea la prevederile Directivei UE DAC6 organizate de AHK și Business Mark

ATIPIC Solutions Business Mark conferinta 1 preturi transferDetalii +

ATIPIC Solutions a participat la conferința CFO Conference organizată de Business Mark

tranzactii M&A preturi de transfer due diligenceDetalii +

Evaluarea riscurilor de preturi de transfer în tranzacții M&A în cadrul procesului de Due Dilligence

analiza risc fiscal anafDetalii +

Analiza risc fiscal ANAF: Comportamente care generează inițierea unui control fiscal și solicitarea dosarului prețurilor de transfer

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada ianuarie – septembrie 2020

Retrospectiva anului 2019 atipic solutions preturi de transferDetalii +

Retrospectiva anului 2019 și planuri pentru 2020

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer – noiembrie și decembrie 2019

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer – septembrie și octombrie 2019

Tax & Finance toamna 2019Detalii +

ATIPIC Solutions va participa la conferințele Tax & Finance Forum 2019 organizate de Business Mark în Sibiu, Cluj, București și Timișoara

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

România a transpus directiva 1852/2017 care va permite companiilor din UE să salveze prin procedura amiabila peste 10 mld EUR de la a fi dublu impozitate de către statele membre UE

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer – august 2019

ANAF plan de masuri eficientizare colectareDetalii +

ANAF a publicat un plan de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul de stat.  Cum vă poate impacta acest plan?

OECD raportari MDR Mandatory Disclosure ReportingDetalii +

OECD a publicat cadrul care va sta la baza schimburilor automate de raportări MDR ale aranjamentelor prin care se evită standardul CRS și a structurilor de companii offshore opace

Legislația de prețuri de transfer din RomâniaDetalii +

Legislatie preturi de transfer aplicabilă în România în 2019

ATIPIC Solutions Business Mark conferinta 1 preturi transferDetalii +

ATIPIC Solutions a participat la conferința Tax & Finance Forum București 2019 organizată de Business Mark

Tax and FinanceDetalii +

ATIPIC Solutions va participa la conferința Tax & Finance Forum 2019 organizată de Business Mark

dac6 raportare tranzactii transfrontaliereDetalii +

Măsuri pe care contribuabilii le pot lua pentru a se proteja de noua generație de instrumente disponibile autorităților fiscale

Logo Business ReviewDetalii +

ATIPIC Solutions va participa la conferința Tax & Law 2019 organizată de Business Review

hotarari instanta preturi transfer industria agricolaDetalii +

Industria agricolă – spețe de prețuri de transfer pentru care există decizii definitive emise de instanțele de judecată din România

persoane parti afiliateDetalii +

Despre conceptul de persoane afiliate în cadrul dosarului preturilor de transfer

limite praguri plafoane dosar preturi de transferDetalii +

Limite / praguri / plafoane în funcție de care este necesar să se pregătească dosarul prețurilor de transfer

Detalii +

Directiva 822/2018 „DAC6” – Noi obligații de raportare pentru companii cu privire la anumite tranzacții transfrontaliere

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

Noi limite de deductibilitate la cheltuielile cu dobânzile și similare începând cu anul 2019

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

După contraperformanțele din primele trei trimestre ale anului 2018, ANAF anunță o campanie de inspectii fiscale în masă la marii contribuabili

Intocmirea unui dosar de preturi de transferDetalii +

Rolul contabilului / directorului financiar la intocmirea unui dosar de preturi de transfer

Allinial-Global_ATIPIC-SolutionsDetalii +

ATIPIC Solutions este acceptată ca membru în Allinial Global

Metode de preturi de transferDetalii +

Metode de preturi de transfer: de la teorie la aplicarea în practică

Logo Business ReviewDetalii +

Ultimele noutăți din domeniul prețurilor de transfer prezentate la conferința Tax & Law 2018 organizată de Business Review

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

Legea prevenirii nr. 270/2017 și obligația de prezentare a dosarului prețurilor de transfer

CbCR raport pentru fiecare tara in parteDetalii +

Raportul pentru fiecare țară în parte CbCR, notificarea și calendarul raportării pentru fiecare țară în parte

Ordinul 442/2016Detalii +

Ordinul 442/2016 – rezumat și interpretări practice

Legislația de prețuri de transfer din RomâniaDetalii +

Legislatie preturi de transfer aplicabilă în România în 2017

studiu comparabilitate baza de date amadeus orbis tp catalystDetalii +

5 puncte potențial nevralgice în pregătirea unui studiu de comparabilitate în baza de date Amadeus / Orbis / TP Catalyst Pro

alegere consultant de preturi de transferDetalii +

10 reguli pentru alegerea consultantului de prețuri de transfer potrivit

information request within transfer pricing documentation projectsDetalii +

Auditul financiar, dosarul prețurilor de transfer și suprapunerea elementelor din cererile de informații

document-agreement-documents-sign-48148_optimizedDetalii +

Raportul de audit financiar versus dosarul prețurilor de transfer

Noțiuni introductive privind prețurile de transfer și dosarul prețurilor de transferDetalii +

Dosarul prețurilor de transfer și prețurile de transfer – noțiuni introductive

SOLICITAȚI O OFERTĂ PARTICULARIZATĂ!

SOLICITĂ O OFERTĂ DE PREȚ

Vă rugăm completați formularul de mai jos și o să revenim către dumneavoastră în cel mai scurt timp posibil!

Ultimele noutăți și publicații în domeniul prețurilor de transfer & DAC6

Abonați-vă la buletinul nostru informativ!