ANAF a publicat un plan de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul de stat. Cum vă poate impacta acest plan?
articol publicat în 15 iulie 2019
ATIPIC Solutions este o companie independentă, specializată în consultanță de prețuri de transfer și consultanță DAC6.
Anul 2018 a fost pentru ANAF un an mediocru având în vedere că a reușit o adevărată contraperformanță în ceea ce privește sumele suplimentare stabilite în cadrul inspecțiilor fiscale.
Astfel, conform rapoartelor anuale de performanță disponibile pe pagina web a ANAF, în anul 2018 s-au stabilit sume suplimentare de plată în cadrul inspecțiilor fiscale în cuantum de doar 5,9 miliarde lei în condițiile în care în 2017 s-au stabilit sume suplimentare de plată de 8,2 miliarde lei, în 2016 de 11,4 miliarde lei și în 2015 de 18,84 miliarde lei.
Anul 2019 a început cum nu se putea mai prost pentru ANAF având în vedere că a trebuit să facă față problemelor create de OUG 114/2018 și să aloce resurse semnificative în vederea transferării administrării a aproximativ 20.000 de contribuabili mijlocii de la administrațiile regionale din Iași, Galați, Ploiești, Craiova, Timișoara, Cluj-Napoca și Brașov la administrațiile județene.
Efectele directe și imediate ale mutării contribuabililor mijlocii la administrațiile județene au fost:
(i) alocarea unei proporții mai mari de timp proiectului de restructurare și a unei proporții mai mici de timp activităților de inspecție fiscală;
(ii) anumite administrații județene cu un număr mai mic de contribuabili mijlocii alocat au început să demareze inspecții fiscale la unii contribuabili mijlocii de dimensiuni reduse, care anterior nu erau în vizorul direcțiilor regionale; și
(iii) administrațiile județene cărora li s-a alocat un număr mai mare de contribuabili mijlocii au fost forțate să amâne acțiunile de inspecție fiscală la unii contribuabili mijlocii care anterior erau în vizorul administrațiilor regionale.
Astfel, după debutul greoi de la începutul anului 2019, o dată cu numirea noii conduceri a ANAF, lucrurile par să fi revenit pe făgașul normal și nu numai că aceasta a publicat raportul de performanță a ANAF pentru anul 2018 după două luni de așteptare, dar a pregătit și un plan de măsuri pentru eficientizarea colectării veniturilor la bugetul general consolidat, plan care propune anumite modificări pe care contribuabilii ar trebui să le ia în considerare în gestionarea prețurilor de transfer, astfel:
1. Inițierea de inspecții fiscale în concordanță cu planul BEPS
Așa cum și noi subliniam încă din anul 2017 în articolul privind raportul pentru fiecare țară în parte CbCR, ANAF pregătește terenul pentru includerea în analizele de risc a unor criterii care să țină cont de raportările CbCR.
Astfel, odată elaborate procedurile de lucru, este de așteptat că rezultatele din raportările CbCR o să aibă o importanță semnificativă în analizele de risc ale contribuabililor.
2. Identificarea la nivel național a persoanelor afiliate și inventarierea tranzacțiilor susceptibile a fi verificate în domeniul prețurilor de transfer
Dintre toate măsurile prevăzute în planul ANAF de eficientizare a colectării veniturilor la bugetul general consolidat, aceasta pare să fie pe de o parte un mare pas înainte, dar pe de altă parte este punctul care lasă multe locuri de interpretare.
Dacă în ceea ce privește inventarierea persoanelor afiliate, ANAF ar putea folosi cu ușurință baza de date Orbis, în ceea ce privește modalitățile de colectare a informațiilor cu privire la valorile tranzacțiilor și mai ales cu privire la modalitățile de identificare a eventualelor abateri a acestor tranzacții de la valoarea de piață în afara unei inspecții fiscale, lucrurile sunt neclare.
În plus, având în vedere recenta reorganizare a ANAF și mai ales lipsei de expertiză a personalului din anumite administrații județene cu privire la analiza dosarului prețurilor de transfer, în ciuda faptului că au trecut totuși deja mai bine de zece ani de la legiferarea conținutului dosarului prețurilor de transfer, este de așteptat că planul de a instrui inspectorii în verificarea tranzacțiilor intra-grup nu o să aibă efectele scontate.
3. Introducerea în declarația 394 “Declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional” a unei casete în vederea bifării tranzacțiilor cu persoanele afiliate
Deși ANAF a specificat în planul de măsuri faptul că se dorește doar introducerea în declarația 394 a unei simple casete în vederea bifării existenței tranzacțiilor cu persoanele afiliate, este de așteptat să vedem modificări mai ample cu atât mai mult cu cât la măsura precedentă s-a specificat clar că se dorește să existe o inventariere clară a tranzacțiilor cu părți afiliate.
Astfel, nu ar fi deloc o surpriză ca la momentul operării modificărilor la declarația 394 să vedem pe lângă bifa cu privire la existența de tranzacții cu persoane afiliate, o bifă cu privire la existența unui dosar al prețurilor de transfer și respectiv o segregare a achizițiilor și livrărilor în relația cu părți afiliate și respectiv în relația cu părți independente.
4. Alte măsuri cu impact indirect asupra modului în care companiile își gestionează prețurile de transfer
În plus față de măsurile care pot afecta direct modul în care companiile gestionează prețurile de transfer, în planul de măsuri pentru eficientizarea gradului de colectare la bugetul general consolidate, mai sunt prezentate și câteva alte măsuri cu impact indirect.
Dintre acestea, diminuarea numărului de inspecții fiscale dedicate soluționării rambursărilor de TVA este de așteptat că o să conducă implicit la un număr mai mic de solicitări privind pregătirea dosarului prețurilor de transfer.
Pe de altă parte, măsura privind deschiderea procedurii insolvenței numai dupa stabilirea obligațiilor fiscale suplimentare datorate bugetului general consolidat va conduce în mod inevitabil la solicitarea unui număr mai mare de dosare de prețuri de transfer contribuabililor care vor să-și declare insolvența.
În încheiere, salutăm noul plan de măsuri de eficientizare a colectării la bugetul general consolidat, dar mai ales sperăm să vedem și o implementare practică eficientă care nu va împovăra și mai tare din punct de vedere administrativ contribuabilii.