Article also available in / Articol disponibil și în limba: English (Engleză)
10 reguli pentru alegerea consultantului de prețuri de transfer potrivit
articol publicat în 17 aprilie 2017
Zicala că „evaluarea este mai mult o artă decât o știință” este de asemenea aplicabilă și prețurilor de transfer. Această afirmație este validată în special de faptul că adesea interpretarea legislației de prețuri de transfer este subiectivă.
Această subiectivitate în interpretarea legislației de prețuri de transfer poate genera dispute cu autoritățile fiscale care pot avea uneori o viziune diferită față de viziunea pe care au avut-o contribuabilii la efectuarea tranzacțiilor intra-grup.
Companiile sunt conștiente de aceste probleme și încearcă să atenueze surprizele ce ar putea apărea în cadrul unei inspecții fiscale prin alocarea mai multor resurse atât în etapele de dinaintea desfășurării tranzacțiilor intra-grup cât și pentru pregătirea dosarului prețurilor de transfer și eventual susținerea acestuia în fața autorităților fiscale.
Prima provocare cu care se confruntă companiile este găsirea consultantului de prețuri de transfer potrivit, care să se folosească de cunoștințele și experiența sa pentru a diminua riscurile derivate din tranzacțiile intra-grup. Prin urmare, vom enumera mai jos câteva reguli de urmat pentru identificarea și alegerea consultantului de prețuri de transfer potrivit:
1. Consultantul trebuie să aibă acces legal la bazele de date acceptate de către autoritățile fiscale
Conform Ordinului 442/2016 și jurisprudenței în materie de prețuri de transfer, autoritățile fiscale pot verifica studiile de comparabilitate prezentate de contribuabil în cadrul dosarului prețurilor de transfer în aceeași bază de date folosită de către contribuabil.
În anumite situații, pentru a putea face acest lucru, autoritățile fiscale vor trebui să primească datele de acces la bazele de date de la contribuabilul inspectat.
Pentru ca contribuabilul să poată furniza datele de acces, ar trebui ca acel consultant cu care lucrează să aibă atât la momentul pregătirii dosarului prețurilor de transfer cât și la un moment ulterior (i.e. când se va desfășura inspecția de prețuri de transfer) acces la bazele de date.
Pe de altă parte, trebuie luat în calcul faptul că în cazul care studiile de comparabilitate sunt efectuate în aceleași baze de date cu cele folosite de către autoritățile fiscale, acestea din urmă folosesc propriile licențe și astfel procesul de verificare a studiilor de comparabilitate este semnificativ simplificat evitându-se orice fel de discuții adiționale pe seama modului de funcționare a bazei de date.
2. Pregătiți încă din faza de ofertare o listă completă și exactă cu tranzacțiile intra-grup
Încercați să includeți în această listă toate informațiile solicitate de consultant, inclusiv valorile anuale aferente acestor tranzacții și modalitățile de stabilire a prețurilor de transfer.
Nu acceptați o ofertă pregătită pe baza tranzacțiilor din anii anteriori – aproape tot timpul vor exista noi tranzacții de la an la an care ar putea să genereze o dublare a onorariului acceptat inițial.
3. Solicitați consultantului de prețuri de transfer să descrie modul de desfășurare a proiectului
În cazul în care în descrierea consultantului de prețuri de transfer nu se face referire și la procesul de revizuire, cereți să descrie și acest proces. Toată lumea face greșeli, dar un proces de revizuire în care orice document este revizuit de cel puțin o persoană va elimina aproape orice greșeală ce ar putea apărea în raportul final.
Este important ca fiecare număr, fiecare cuvânt și fiecare raționament folosite în redactarea raportului final să fie verificate cu adevărat de două ori – pentru a face acest lucru, persoana care revizuiește trebuie să petreacă un număr semnificativ de ore pentru a reciti, a face conexiunile necesare și pentru a face ajustările finale.
4. Asigurați-vă că rata de succes a consultantului în proiecte similare este adecvată
Dintre toate aspectele financiar-contabile, aria prețurilor este printre cele mai noi și susceptibilă interpretărilor, fiind în consecință și o arie în care adesea se pot face greșeli.
Pentru a evita riscul de a se face orice fel de greșeli este indicat să alegeți un consultant care nu numai că are o experiență relevantă în industria din care compania pe care o reprezentați face parte, dar care are în același timp o rată de succes adecvată.
5. Analiza prețurilor de transfer vizează tranzacții desfășurate în anii anteriori care nu mai pot fi modificate
Având în vedere că tranzacțiile pe care un consultant de prețuri de transfer trebuie să le analizeze în cadrul unui dosar de prețuri de transfer s-au desfășurat în trecut, acestea nu mai pot fi modificate nici măcar de consultantul de prețuri de transfer.
Tot ceea ce poate un consultant bun de prețuri de transfer este să identifice o justificare a prețurilor care să fie particularizată în detaliu modelului de business al companiei pe care o reprezentați.
6. Discutați deschis cu privire la bugetul alocat unui proiect de prețuri de transfer
Atunci când un consultant transmite o ofertă, are obiectivul clar de a câștiga proiectul cu atât mai mult atunci când oferta transmisă este într-un format care este clar că presupune un volum de muncă semnificativ.
Oferta este în general gândită ca și în alte domenii, plecând de la structura de costuri. Când se negociază prețul, implicit se aplică presiune asupra costurilor și în consecință asupra celor care lucrează efectiv pe proiect.
În cele din urmă, dacă chiar vă doriți să lucrați cu un anume consultant și aveți un buget limitat cel mai bine ar fi să invitați consultantul respectiv la o discuție în care să-i explicați deschis problema și să găsiți împreună o soluție care să vină în întâminarea nevoilor ambelor părți (spre exemplu, în cazul dosarului prețurilor de transfer puteți ajunge la concluzia că pentru anumite tranzacții riscul de ajustare este mai mic decât costul de documentare și eliminând acele tranzacții din sfera de cuprindere a serviciilor consultantul se poate încadra în bugetul dat).
7. Alegeți persoana și nu compania
Stabiliți o întâlnire cu managerul care se va ocupa efectiv de proiect și încercați să aflați cât mai multe informații despre acesta din cât mai multe surse.
Nu spunem că alegând o companie cu renume sau un partener care poate are o anumită reputație este o alegere greșită, dar câteodată este mai bine să „suflați și în iaurt” pentru a crește șansele ca la sfârșit să primiți un proiect pe ale cărui rezultate să vă puteți baza.
8. Cereți CV-ul managerului de proiect
Ar trebui să urmăriți specific câți ani / câte ore de experiență are exclusiv în proiecte de prețuri de transfer.
Nu doriți să lucrați cu un consultant care nu are experiență relevantă în proiecte de prețuri de transfer cu atât mai mult cu cât, pe lângă vastele cunoștințe necesare în gestionarea unui proiect de prețuri de transfer, în cele din urmă un proiect de succes implică (i) anticiparea așteptărilor inspectorilor și (ii) cunoașterea în avans a problemelor cu care se confruntă industria în care activează compania dumneavoastră.
9. Solicitați ca în onorariu să se includă costurile complete
Pe parcursul unui proiect pot într-adevar sa apara diverse costuri ocazionale însă costurile cu o deplasare la sediul dumneavoastră și costurile de curierat sunt cunoscute de la bun început.
Astfel, recomandăm să solicitați consultantului de prețuri de transfer de la bun început includerea în cotația sa a costurilor cu o deplasare de o zi și a costurilor de curierat.
10. Nu presupuneți că prin contractarea unui anumit consultant de prețuri de transfer acesta va rezolva garantat problema
Nici un consultant de prețuri de transfer nu își permite să întreprindă acțiuni prin care să obțină garantat rezultatele dorite, mai ales dacă lucrează pentru o companie / rețea internațională. Este indicat ca mai degrabă să vă asigurați că primiți un raport final și o strategie de apărare de o calitate excepțională.
În cele din urmă, sfatul nostru este să vă urmați instinctul atunci când alegeți un consultant de prețuri de transfer, dar numai după ce v-ați întâlnit personal cu cel care se va ocupa efectiv de proiectul dumneavoastră.
Dacă nu sunteți convins de calitățile unui consultant de la prima întâlnire, cereți o a doua întâlnire sau încercați să solicitați referințe unei terțe părți care a lucrat în trecut cu respectivul consultant.