dac6 raportare tranzactii transfrontaliere

Măsuri pe care contribuabilii le pot lua pentru a se proteja de noua generație de instrumente disponibile autorităților fiscale

articol publicat în 29 martie 2019

În cel de-al doilea semestru al anului 2020 ANAF va avea la dispoziție un nou instrument prin care va putea să facă o selecție de precizie a contribuabililor care încearcă să conceapă și să implementeze scheme de optimizare fiscală.

Acesta complementează alte două instrumente pe care autoritățile fiscale le au la dispoziție în prezent ca urmare a modificărilor legislative din ultimii ani și anume rapoartele pentru fiecare țară în parte și respectiv posibilitatea de a desfășura inspecții fiscale coordonate cu autorități fiscale din alte state membre UE.

Raportarea schemelor transfrontaliere de optimizare fiscală

Directiva 2018/822/UE introduce un nou cadru de transparentizare fiscală prin introducerea obligativității de raportare a schemelor transfrontaliere de optimizare fiscală care prezintă anumite caracteristici.

dac6 raportare tranzactii transfrontaliere

Astfel, persoanele care participă direct sau indirect la conceperea, comercializarea, organizarea sau gestionarea de scheme de optimizare fiscală (e.g. consultanții fiscali, avocații, contabilii, auditorii) dar și însăși contribuabilii vor avea obligația de a raporta schemele transfrontaliere de optimizare fiscală către autoritățile fiscale.

Aceste reguli vor intra în vigoare începând cu data de 01.07.2020, dar ca urmare a introducerii unei clauze retroactive, regulile se aplică începând cu data de 25.06.2018.

Mai departe, toate aceste informații cu privire la schemele transfrontaliere de optimizare fiscală vor fi schimbate în mod automat de către statul membru unde s-au depus, cu celelalte state membre.

În urma luării la cunostință a unor astfel de informații, autoritățile fiscale vor avea la îndemână un instrument eficace de a combate într-un mod eficient crearea de noi scheme transfrontaliere de optimizare fiscală ulterior datei de 25.06.2018. Concomitent, se urmărește identificarea lacunelor legislative care au permis utilizarea schemelor transfrontaliere de optimizare fiscală cu scopul final ca aceste lacune să fie treptat eliminate.

Important de reținut că indiferent de momentul când România va transpune textul directivei, vor fi raportabile schemele transfrontaliere de optimizare fiscală concepute, comercializate, organizate sau gestionate ulterior datei de 25.06.2018. România are obligația de a transpune textul directivei cel târziu în data de 31.12.2019.

Raportul pentru fiecare țară în parte

Raportul pentru fiecare țară în parte (Country by Country Report) este un tablou de bord centralizat cu poziția fiscală comparativă și alți indicatori financiari pentru toate companiile membre ale unui grup cu cifra de afaceri consolidată mai mare de 750 milioane EUR.

Acest instrument a fost introdus prin Directiva 2016/16/UE al cărei text a fost deja transpus în legislația națională și are scopul de a ajuta autoritățile fiscale să efectueze o evaluare a riscului pe care îl comportă o anumită entitate prin compararea cu ușurință a indicatorilor financiari ai acesteia cu indicatorii financiari ai celorlalte entități din cadrul grupului.

Spre exemplu, prin acest instrument, autoritățile fiscale pot identifica cazurile în care o anumită entitate din cadrul unui grup înregistrează pierderi timp în care companiile cu care aceasta tranzacționează și toate celelalte companii din cadrul aceluiași grup înregistrează profituri și pot astfel decide demararea unei inspecții fiscale.

Controale simultane coordonate efectuate de către autoritățile fiscale din Uniunea Europeană

Toate statele membre ale Uniunii Europene au transpus în legislațiile naționale textul Directivei 2011/16/EU în baza căruia autoritățile fiscale pot agrea să desfășoare simultan inspecții fiscale, fiecare pe teritoriul său, asupra uneia sau mai multor entități care prezintă un interes comun sau complementar (spre exemplu la companii din același grup).

În baza textului aceleiași directive, autoritățile fiscale implicate în controalele simultane pot realiza un schimb de informatii obținute în acest mod și prin coroborarea tuturor informațiilor pot face analize mai complexe ca niciodată.

Deși de la momentul publicării directivei până în prezent s-au desfășurat aproximativ 120 de astfel de inspecții fiscale coordonate, ca urmare a recomandărilor organismului care consiliază Uniunea Europeană cu privire la aspecte de prețuri de transfer, este de așteptat ca în perioada următoare să se demareze din ce în ce mai multe astfel de acțiuni de inspecții fiscale coordonate.

Ce strategii au contribuabilii la îndemână pentru a evita disputele cu autoritățile fiscale?

În trecut, atunci când controalele de prețuri de transfer erau mai puțin populare, autoritățile fiscale adresau întrebări la care contribuabilii răspundeau punctual, prin atașarea de documente și analize referitoare la tranzacțiile intra-grup.

Acest lucru se întâmpla deseori atunci când controlul de prețuri de transfer era efectuat asupra unei companii multinaționale, întrucât autoritățile fiscale nu aveau procedurile necesare să confirme întotdeauna informațiile furnizate de contribuabil și părțile sale afiliate erau situate în țări cu care schimbul de informații nu era posibil sau nu funcționa corespunzător.

Noua generație de instrumente de raportare și schimb de informații are o contribuție semnificativă la creșterea gradului de sofisticare a autorităților fiscale care în același timp declanșează din ce în ce mai des litigii de anvergură în zona prețurilor de transfer.

Astfel, grupurile de companii multinaționale sunt nevoite să investească resurse în noi strategii și în gândirea unor mecanisme de autoapărare adaptate noilor realități și care să le ajute să prevină începerea unor litigii cu autoritățile fiscale.

Utilizarea acordurilor de preț în avans ca instrument strategic

Acordul de preț în avans este actul administrativ emis la cerere de către o autoritate fiscală prin care aceasta agrează în avans o modalitate de stabilire a prețurilor de transfer pentru o perioadă de până la 5 ani. Dacă în această perioadă contribuabilul respectă modalitatea de stabilire a prețurilor agreată de autoritatea fiscală, aceasta din urmă nu va mai avea dreptul de a controla respectivele tranzacții.

Printre avantajele pentru care companiile multinaționale investesc resurse în vederea obținerii unor astfel de acorduri se numără: evitarea controalelor fiscale pentru tranzacțiile acoperite de acordurile de preț în avans, evitarea dublei impuneri, eliminarea potențialelor ajustări de prețuri de transfer și eliminarea costurilor cu pregătirea documentației de prețuri de transfer aferente tranzacțiilor acoperite de acord.

Având în vedere aceste beneficii, în ultimii ani companiile multinaționale au început să aplice din ce în ce mai mult pentru obținerea unor astfel de acorduri chiar dacă perioada de obținere și costurile asociate sunt semnificative.

Implicarea unor persoane cu specializare exclusivă în prețuri de transfer

Atunci când inspecțiile de prețuri de transfer nu erau atât de populare precum sunt în ultimii ani și autoritățile nu aveau gradul de sofisticare din prezent, exista tentația ca analizele de prețuri de transfer să fie făcute superficial de către contribuabili însăși sau lucrând cu consultanți care nu aveau specializare exclusivă în prețuri de transfer.

În prezent, având în vedere pe de o parte sofisticarea autorităților fiscale în realizarea de inspecții fiscale de prețuri de transfer iar pe de altă parte numărul în creștere de litigii apărute între contribuabili și autoritățile fiscale, contribuabilii au început să conștientizeze cât de importantă este această arie și fie își angajează specialiști dedicați care au cunoștințe avansate de prețuri de transfer fie își aleg cu atenție consultanții și se orientează către cei specializați în acest domeniu.

Pregătirea unor documentații de prețuri de transfer consecvente la nivel european

Odată cu posibilitatea schimbului de informații între autoritățile fiscale din două state membre UE diferite și promovarea activă de către Uniunea Europeană a acestui schimb de informații, devine din ce în ce mai evident că grupurile multinaționale de companii vor trebui să adopte o abordare unitară și consecventă în toate țările în care sunt prezente.

Pentru a putea face acest lucru, o parte din grupuri aleg opțiunea mai puțin invazivă prin care fiecare companie membră a grupului poate continua să-și documenteze pe cont propriu prețurile de transfer dar sub coordonarea unei singure persoane care să aibă viziunea de ansamblu iar o altă parte dintre grupuri aleg opțiunea de a lucra cu un singur consultant pentru tot grupul la nivelul Uniunii Europene, iar acesta să fie cel responsabil de pregătirea documentației pentru fiecare entitate având în același timp obiectivul de a lucra cu consultanți locali pentru asigurarea conformității cu cerințele locale ale fiecărei entități.

Concluzii

Dezbaterile asupra subiectului prețurilor de transfer au condus la creșterea gradului de sofisticare a inspecțiilor fiscale tematice și la apariția unor noi instrumente de control și analiză. Acestea au potențialul de a determina în cele din urmă o creștere a numărului de inspecții și a complexității modalităților de analiză.

În acest context, grupurile de companii multinaționale sunt puse în situația de a-și reanaliza toate tranzacțiile intra-grup și de a explora noi strategii care le pot conferi siguranța că nu vor fi implicate ulterior în litigii de prețuri de transfer.

În prezent, cea mai sigură metodă prin care companiile pot diminua riscurile de prețuri de transfer este obținerea de acorduri de preț în avans, acesta fiind singurul instrument opozabil în fața autorităților fiscale.

ATIPIC Solutions este o companie independentă, specializată în consultanță de prețuri de transfer și reprezentare în instanță în cazuri de prețuri de transfer.

Pentru orice informații suplimentare despre întocmirea unui dosar de prețuri de transfer, vă rugăm consultați rubrica Q&A (întrebări și răspunsuri) sau contactați-ne. Pentru a primi în continuare articole similare, vă puteți abona la buletinul nostru informativ sau ne puteți urmări pe pagina de linkedin.

  •  
  •  
  •  
  •  

ARHIVĂ NOUTĂȚI ȘI PUBLICAȚII

ATIPIC Solutions Business Mark conferinta 1 preturi transferDetalii +31 mai 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

ATIPIC Solutions a participat la conferința Tax & Finance Forum București 2019 organizată de Business Mark

Tax and FinanceDetalii +06 mai 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

ATIPIC Solutions va participa la conferința Tax & Finance Forum 2019 organizată de Business Mark

Logo Business ReviewDetalii +28 martie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

ATIPIC Solutions va participa la conferința Tax & Law 2019 organizată de Business Review

hotarari instanta preturi transfer industria agricolaDetalii +27 februarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Industria agricolă – spețe de prețuri de transfer pentru care există decizii definitive emise de instanțele de judecată din România

persoane parti afiliateDetalii +15 februarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Despre conceptul de persoane afiliate în cadrul dosarului preturilor de transfer

limite praguri plafoane dosar preturi de transferDetalii +14 februarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Limite / praguri / plafoane în funcție de care este necesar să se pregătească dosarul prețurilor de transfer

Detalii +06 februarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Directiva DAC6 – Noi obligații de raportare pentru companii cu privire la anumite tranzacții transfrontaliere

Alerta inspectii fiscaleDetalii +02 februarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Noi limite de deductibilitate la cheltuielile cu dobânzile și similare începând cu anul 2019

Alerta inspectii fiscaleDetalii +24 ianuarie 2019 By ATIPIC in Uncategorized @ro

După contraperformanțele din primele trei trimestre ale anului 2018, ANAF anunță o campanie de inspectii fiscale în masă la marii contribuabili

Intocmirea unui dosar de preturi de transferDetalii +12 octombrie 2018 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Rolul contabilului / directorului financiar la intocmirea unui dosar de preturi de transfer

Allinial-Global_ATIPIC-SolutionsDetalii +12 iulie 2018 By ATIPIC in Uncategorized @ro

ATIPIC Solutions este acceptată ca membru în Allinial Global

intrebari dosarul preturilor de transferDetalii +09 iunie 2018 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Dosar preturi de transfer: ce reprezintă și ce trebuie să știe un antreprenor local despre acesta

Metode de preturi de transferDetalii +30 martie 2018 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Metode de preturi de transfer: de la teorie la aplicarea în practică

Logo Business ReviewDetalii +19 martie 2018 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Ultimele noutăți din domeniul prețurilor de transfer prezentate la conferința Tax & Law 2018 organizată de Business Review

Alerta inspectii fiscaleDetalii +20 februarie 2018 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Legea prevenirii nr. 270/2017 și obligația de prezentare a dosarului prețurilor de transfer

CbCR raport pentru fiecare tara in parteDetalii +22 noiembrie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Raportul pentru fiecare țară în parte CbCR, notificarea și calendarul raportării pentru fiecare țară în parte

Ordinul 442/2016Detalii +18 noiembrie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Ordinul 442/2016 – rezumat și interpretări practice

Legislația de prețuri de transfer din RomâniaDetalii +30 septembrie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Legislatie preturi de transfer aplicabilă în România

studiu comparabilitate baza de date amadeus orbis tp catalystDetalii +27 iunie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

5 puncte potențial nevralgice în pregătirea unui studiu de comparabilitate în baza de date Amadeus / Orbis / TP Catalyst Pro

alegere consultant de preturi de transferDetalii +17 aprilie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

10 reguli pentru alegerea consultantului de prețuri de transfer potrivit

information request within transfer pricing documentation projectsDetalii +09 aprilie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Auditul financiar, dosarul prețurilor de transfer și suprapunerea elementelor din cererile de informații

document-agreement-documents-sign-48148_optimizedDetalii +08 aprilie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Raportul de audit financiar versus dosarul prețurilor de transfer

Noțiuni introductive privind prețurile de transfer și dosarul prețurilor de transferDetalii +30 martie 2017 By ATIPIC in Uncategorized @ro

Dosarul prețurilor de transfer și prețurile de transfer – noțiuni introductive

SOLICITĂ O OFERTĂ DE PREȚ

Vă rugăm completați formularul de mai jos și o să revenim către dumneavoastră în cel mai scurt timp posibil!

TOP