Noua revoluție fiscală începe în curând cu DAC6. Amenzi multiplicabile, risc reputațional și posibile boicoturi sunt doar câteva dintre implicațiile revoluției fiscale din noua generație

articol publicat în 1 aprilie 2021

DAC6 este pe buzele tuturor multinaționalelor la acest moment. Intrată în vigoare la 01.01.2021, legislația DAC6 obligă contribuabilii, partenerii acestora, consultanții, contabilii, băncile să raporteze orice fel de implicare în implementarea unor scheme de optimizare fiscală, uneori chiar și înainte de implementarea efectivă a acestora. Amenzile de până la 100.000 RON sunt multiplicabile, riscul reputațional este semnificativ, iar neraportarea poate conduce la situații sensibile și chiar boicoturi din partea publicului.

După decenii întregi în care sistemele fiscale au permis corporațiilor să obțină anumite beneficii fiscale, ne aflăm iată la momentul istoric când însăși companiile au fost obligate să raporteze o mare parte din schemele proprii de optimizare fiscală implementate in ultimii trei ani.

Astfel, DAC6 nu este doar despre prețuri de transfer și nici doar despre multinaționale, ci este despre optimizare fiscală transfrontalieră în toate formele sale, prin interpuși sau nu, ba chiar merge și mai departe de atât și nu de puține ori forțează contribuabilii și consultanții acestora să raporteze ca generând optimizare fiscală tranzacții care au clar un scop comercial mai degrabă decât scopul de a genera un avantaj fiscal.

De ce are o importanță atât de mare raportarea DAC6?

DAC6 nu este și nu a fost niciodată intenționat să fie o simplă declarație fiscală ce trebuie depusă la ghișeul ANAF.

DAC6 este, și la asta suntem martori cu toții, mai înainte de toate instrumentul care îi va servi politicului fie ca un instrument de negociere fie ca un instrument de nivelare a nedreptăților în plan fiscal folosind de acum date precise, cifre raportate chiar de către contribuabili sau consultanții lor.

Cu alte cuvinte, țările în care până acum se adăposteau marile companii din IT, țările care ofereau avantaje preferențiale anumitor corporații sau țările care își vânturau neutralitatea în fața tututor vor putea fi arătate cu degetul cu nume și cu prenume și, pe termen mediu și lung, acestea vor fi forțate să adopte o conduită care să fie în rândul lumii.

Ne putem aștepta, de ce nu, ca guvernele din întreaga lume să se pună la aceeași masă și să cadă de acord că sistemul fiscal actual vechi de sute de ani nu mai este sub nici o formă potrivit pentru economia universală și rapid mișcătoare în care trăim cu toții astăzi.

Dincolo de efectele impresionante în plan politic, sunt și câteva efecte pe care DAC6 le poate avea pe termen mediu și lung asupra companiilor.

Efectul de multiplicare al amenzilor de 100.000 RON

Ca în cazul multor alte măsuri, și în cazul DAC6 vor fi evident multe companii care vor decide poate să-și asume amenzile de neraportare, care, să o spunem pe-a dreaptă, sunt chiar foarte mici pentru o companie care a beneficiat de anumite optimizări fiscale, cu atât mai mult pentru o companie mare care poate obține beneficii net superioare potențialelor amenzi.

Cu toate acestea, Comisia Europeană a încercat să se asigure că datele sunt în cele din urmă raportate printr-un mecanism în care obligativitatea de raportare se mută de la contribuabil la consultanții săi și în anumite cazuri chiar la partenerii de afaceri.

Pe cale de consecință, acei contribuabili care vor lua calea neraportării, trebuie să-și facă bine calculele pentru că amenzile nu le vor fi aplicate numai lor, ci și fiecărei entități implicate în orice fel într-o anumită tranzacție, iar acest multiplicator poate fi de multe ori semnificativ.

DAC6 poate genera probleme reputaționale

Ne aducem cu toții aminte celebrul caz Starbucks în care populația din Marea Britanie a boicotat compania pentru că s-a descoperit că evita plata de taxe. Mai recent, acest fenomen de boicotare pare că ia o din ce în ce mai mare amploare și am văzut cu toții ce poate face un astfel de fenomen în cazul acțiunilor GameStop la începutul anului 2021.

Până acum însă, decalajele între bogați și săraci nu erau atât de mari, persoanele cu venituri reduse nu erau amenințate de roboții care cresc precum Făt-Frumos și nici nu exista DAC6.

Astfel, nu putem să nu ne întrebăm, oare care va fi reacția publicului general în momentul în care va afla că, spre exemplu, în timp ce un salariat plătește în cele mai multe cazuri între 30% și 60% din veniturile salariale în dări către stat, o corporație nu numai că plătește impozit pe profit aproape de zero la sutele de miliarde de euro cifră de afaceri, dar și încalcă legea făcând tot posibilul să ascundă acest lucru.

Oare vom vedea boicot-uri în masă, până unde se va ajunge oare luând în calcul situația contextuală a următorilor câțiva ani? Nu cumva neraportarea DAC6 va fi un boomerang cu efecte necuantificabile dincolo de niște amenzi cu efect de multiplicare și dincolo de niște eventuale inspecții fiscale începute la ”pont”?

Sfătuim, astfel, contribuabilii să analizeze temeinic tranzacțiile transfrontaliere în care sunt implicați pentru a evita situații neplăcute cu efect în lanț. 

Mai mult, pentru prevenirea disputelor cu autoritățile fiscale, contribuabilii ar trebui să-și pregătească o documentație de justificare a deciziei de neraportare pe care să o poată pune la dispoziția organelor de control atunci când acestea o vor solicita.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •   
  •   
  •   

ARHIVĂ NOUTĂȚI ȘI PUBLICAȚII

taxarea-internationala-oecd-bepsDetalii +

Protejat: Raport executiv cu privire la multitudinea de aspecte privind taxarea internațională despre care se discută aproape în fiecare zi și despre cele care ne impactează deja în viața de zi cu zi

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada aprilie – iunie 2021

studiul de benchmarking baze de dateDetalii +

Studiul de benchmarking: rolul său la întocmirea dosarului de prețuri de transfer

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada ianuarie – martie 2021

acord de pret in avansDetalii +

Ce este acordul de preț în avans?

inspecția fiscalăDetalii +

Control ANAF – ghid pentru inspecția fiscală

cine este responsabil de intocmirea dosarului preturilor de transferDetalii +

Cine are obligația întocmirii dosarului prețurilor de transfer?

MFPDetalii +

Ajustări de prețuri de transfer record în 2020 – 2 miliarde de lei

raport due diligenceDetalii +

Due Diligence. Ce înseamnă și cum se face un raport de Due Diligence?

ziarul-financiar-live-viorel-sboraDetalii +

Am discutat la ZF Live despre inspecțiile fiscale în 2021

Detalii +

Performanțele ANAF în perioada 2019 – 2020 și impactul crizei sanitare – la ce vă puteți aștepta într-o eventuală inspectie fiscala în 2021?

Ghidul DAC6 FormularDetalii +

Ghidul DAC6 și formularul de raportare DAC6 au fost publicate

Retrospectiva anului 2019 atipic solutions preturi de transferDetalii +

Retrospectiva anului 2020 și planuri pentru 2021

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada octombrie – decembrie 2020

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

Consolidare fiscală la nivel de impozit pe profit pentru companiile din România controlate în proporție de 75% de aceeași entitate

Amcham_ATIPIC-SolutionsDetalii +

ATIPIC Solutions va participa la un seminar online despre conformarea la prevederile Directivei UE DAC6 organizat de Camera de Comerț Româno-Americană (Amcham)

Afiliere detineri indirecte declaratia 394Detalii +

Declaratia 394 (D394) și tranzacțiile cu părți afiliate

hotarari instanta preturi transfer industria agricolaDetalii +

Jurisprudenta preturi de transfer: sucursalele din România trebuie să pregătească dosarul prețurilor de transfer chiar și pentru tranzacțiile cu compania mamă

Detalii +

Cheltuielile deductibile: Ce sunt și cum se calculează?

Detalii +

Cum se calculează impozitul pe profit?

seminar DAC6 AHKDetalii +

ATIPIC Solutions va participa la două seminarii online despre conformarea la prevederile Directivei UE DAC6 organizate de AHK și Business Mark

ATIPIC Solutions Business Mark conferinta 1 preturi transferDetalii +

ATIPIC Solutions a participat la conferința CFO Conference organizată de Business Mark

tranzactii M&A preturi de transfer due diligenceDetalii +

Evaluarea riscurilor de preturi de transfer în tranzacții M&A în cadrul procesului de Due Dilligence

analiza risc fiscal anafDetalii +

Analiza risc fiscal ANAF: Comportamente care generează inițierea unui control fiscal și solicitarea dosarului prețurilor de transfer

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer din perioada ianuarie – septembrie 2020

Retrospectiva anului 2019 atipic solutions preturi de transferDetalii +

Retrospectiva anului 2019 și planuri pentru 2020

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer – noiembrie și decembrie 2019

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer – septembrie și octombrie 2019

Tax & Finance toamna 2019Detalii +

ATIPIC Solutions va participa la conferințele Tax & Finance Forum 2019 organizate de Business Mark în Sibiu, Cluj, București și Timișoara

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

România a transpus directiva 1852/2017 care va permite companiilor din UE să salveze prin procedura amiabila peste 10 mld EUR de la a fi dublu impozitate de către statele membre UE

Noutati preturi de transferDetalii +

Noutăți prețuri de transfer – august 2019

ANAF plan de masuri eficientizare colectareDetalii +

ANAF a publicat un plan de masuri pentru eficientizarea colectarii veniturilor la bugetul de stat.  Cum vă poate impacta acest plan?

OECD raportari MDR Mandatory Disclosure ReportingDetalii +

OECD a publicat cadrul care va sta la baza schimburilor automate de raportări MDR ale aranjamentelor prin care se evită standardul CRS și a structurilor de companii offshore opace

Legislația de prețuri de transfer din RomâniaDetalii +

Legislatie preturi de transfer aplicabilă în România în 2019

ATIPIC Solutions Business Mark conferinta 1 preturi transferDetalii +

ATIPIC Solutions a participat la conferința Tax & Finance Forum București 2019 organizată de Business Mark

Tax and FinanceDetalii +

ATIPIC Solutions va participa la conferința Tax & Finance Forum 2019 organizată de Business Mark

dac6 raportare tranzactii transfrontaliereDetalii +

Măsuri pe care contribuabilii le pot lua pentru a se proteja de noua generație de instrumente disponibile autorităților fiscale

Logo Business ReviewDetalii +

ATIPIC Solutions va participa la conferința Tax & Law 2019 organizată de Business Review

hotarari instanta preturi transfer industria agricolaDetalii +

Industria agricolă – spețe de prețuri de transfer pentru care există decizii definitive emise de instanțele de judecată din România

persoane parti afiliateDetalii +

Despre conceptul de persoane afiliate în cadrul dosarului preturilor de transfer

limite praguri plafoane dosar preturi de transferDetalii +

Limite / praguri / plafoane în funcție de care este necesar să se pregătească dosarul prețurilor de transfer

Detalii +

Directiva 822/2018 „DAC6” – Noi obligații de raportare pentru companii cu privire la anumite tranzacții transfrontaliere

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

Noi limite de deductibilitate la cheltuielile cu dobânzile și similare începând cu anul 2019

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

După contraperformanțele din primele trei trimestre ale anului 2018, ANAF anunță o campanie de inspectii fiscale în masă la marii contribuabili

Intocmirea unui dosar de preturi de transferDetalii +

Rolul contabilului / directorului financiar la intocmirea unui dosar de preturi de transfer

Allinial-Global_ATIPIC-SolutionsDetalii +

ATIPIC Solutions este acceptată ca membru în Allinial Global

Metode de preturi de transferDetalii +

Metode de preturi de transfer: de la teorie la aplicarea în practică

Logo Business ReviewDetalii +

Ultimele noutăți din domeniul prețurilor de transfer prezentate la conferința Tax & Law 2018 organizată de Business Review

Alerta inspectii fiscaleDetalii +

Legea prevenirii nr. 270/2017 și obligația de prezentare a dosarului prețurilor de transfer

CbCR raport pentru fiecare tara in parteDetalii +

Raportul pentru fiecare țară în parte CbCR, notificarea și calendarul raportării pentru fiecare țară în parte

Ordinul 442/2016Detalii +

Ordinul 442/2016 – rezumat și interpretări practice

Legislația de prețuri de transfer din RomâniaDetalii +

Legislatie preturi de transfer aplicabilă în România în 2017

studiu comparabilitate baza de date amadeus orbis tp catalystDetalii +

5 puncte potențial nevralgice în pregătirea unui studiu de comparabilitate în baza de date Amadeus / Orbis / TP Catalyst Pro

alegere consultant de preturi de transferDetalii +

10 reguli pentru alegerea consultantului de prețuri de transfer potrivit

information request within transfer pricing documentation projectsDetalii +

Auditul financiar, dosarul prețurilor de transfer și suprapunerea elementelor din cererile de informații

document-agreement-documents-sign-48148_optimizedDetalii +

Raportul de audit financiar versus dosarul prețurilor de transfer

Noțiuni introductive privind prețurile de transfer și dosarul prețurilor de transferDetalii +

Dosarul prețurilor de transfer și prețurile de transfer – noțiuni introductive

SOLICITAȚI O OFERTĂ PARTICULARIZATĂ!

SOLICITĂ O OFERTĂ DE PREȚ

Vă rugăm completați formularul de mai jos și o să revenim către dumneavoastră în cel mai scurt timp posibil!

Ultimele noutăți și publicații în domeniul prețurilor de transfer

Abonați-vă la buletinul nostru informativ!