Noutăți prețuri de transfer din perioada aprilie – iunie 2021
articol publicat în 6 iulie 2021
Inspecții fiscale
- ANAF a extins operațiunea ”Mercur” de combatere a evaziunii fiscale din comerțul online. În practică s-a și văzut intensificarea acestor controale în special la persoanele care figurează cu rulaje mari pe listele de clienți ale companiilor de curierat dar cu taxe declarate și plătite la un nivel redus.
- Multe dintre inspecțiile fiscale în care trebuie verificat dosarul prețurilor de transfer s-au suspendat. La nivelul ANAF se desfășoară procedura de achiziție a bazelor de date de prețuri de transfer. Sperăm însă să se finalizeze cât mai curând această procedură.
- Deciziile de impunere emise de către inspectorii Antifraudă ca urmare a unei verificări documentare, susceptibile a fi anulate în instanțele de judecată. Era de așteptat ca la orice procedură nouă să existe și probleme la început. Este un lucru bun că ele sunt rezolvate într-o perioadă scurtă de timp.
- Ați avut ajustări de prețuri de transfer efectuate de inspectori sau doriți să efectuați ajustări voluntare de prețuri de transfer? Amnistia fiscală a fost prelungită până la 31 ianuarie 2022 probabil ca urmare a rezultatelor foarte bune înregistrate în perioadele anterioare de valabilitate a amnistiei fiscale.
- Mutarea soluționării contestațiilor fiscale sub umbrela Ministerului Finanțelor încă nu s-a făcut, aceasta fiind amânată pentru octombrie 2021. Sperăm totuși să nu se prelungească și acest termen mai ales având în vedere impactul pozitiv semnificativ pe care această măsură îl poate avea.
Jurisprudență
- Decizie a Curții de Apel București – Orange Romania are câștig de cauză într-o dispută fiscală ce vizează achiziții de servicii intra-grup. Echipele de inspecție fiscală nu pot să reconsidere ca fiind nedeductibile fiscal cheltuieli cu achizițiile de servicii intra-grup fără să fundamenteze temeinic această decizie.
DAC6, CbCR și alte aspecte de taxare internațională
- Legislația DAC6 privind raportarea aranjamentelor transfrontaliere care pot genera avantaje fiscale a fost ajustată. În principal modificările au vizat corectarea discrepanțelor față de textul Directivei UE 822/2018. Reamintim că aproape orice contribuabil care desfășoară mai ales tranzacții intra-grup, ar trebui cel puțin să facă un set de verificări pentru a sti dacă trebuie raportate anumite tranzacții sau nu.
- La nivelul UE s-a ajuns la un acord de principiu privind publicarea în spațiul public a raportărilor CbCR. Ne putem deci aștepta ca în anii următori să putem accesa online aceste raportări similar raportărilor anuale. Reamintim că toate companiile care fac parte din grupuri cu cifra de afaceri consolidată de peste 750 milioane EUR trebuie să depună o notificare sau rapoartele propriu-zise.
- UN Practical Manual on Transfer Pricing for Developing Countries a fost actualizat. Noul manual abordează problematicile tranzacțiilor financiare, achizițiilor centralizate la nivel de grup și drepturilor de proprietate intelectuală (royalties). Deși manualul UN nu are valoare de legislație în România, aduce multe informații mai ușor de înțeles la nivel practic în comparație cu Liniile Directoare OECD.
- 130 de state agreează propunerea OECD de rată unică de impozit pe profit globală de 15% și un mecanism de taxare a economiei digitale. Rămâne însă de văzut dacă această măsură va fi transpusă într-o directivă la nivel de UE și care va fi forma finală dat fiind că la acest moment sunt multe aspecte sofisticate incluse în aceste propuneri.
- UE a suspendat planurile sale separate de taxare a economiei digitale o dată cu anunțul OECD. Intenția este de a evita ca măsurile UE să fie în contradicție cu măsurile OECD.
Alte modificări legislative semnificative și alte aspecte
- Modificări ale legislației privind consolidarea fiscală. Aceste modificări vizează în principal aspecte de natură procedurală. Reamintim că facilitatea consolidării fiscale este avantajoasă în principal pentru grupurile în cadrul cărora există companii care înregistreaza pierderi.
- Personalul ANAF reia activitatea de la sediile instituției în efective complete. De urmărit în ce măsură inspecțiile fiscale vor fi și ele efectuate în întregime la sediile contribuabuabililor sau vor continua să se desfășoare măcar parțial online.
- A fost publicat Raportul de performanță ANAF pentru anul 2020. Raportul reconfirmă nivelul record al ajustărilor de prețuri de transfer de aproximativ 2 miliarde RON. Mai mult, aflăm oficial că analiza de risc fiscal include peste 100 de criterii de risc.